Podpis elektroniczny zbioru |
Top Previous Next |
Użytkownik jednostki poniżej poziomu Województwa ma możliwość podpisania przekazanego zbioru za pomocą podpisu elektronicznego. Uwaga! Podpis wymaga poprawnie zainstalowanego w systemie urządzenia oraz karty z certyfikatem kwalifikowanym. Uwaga! Podpisanie zbioru po przekazaniu nie jest obligatoryjne. Podpisywanie zbiorów odbywa się przy przekazywaniu zbiorów do jednostki nadrzędnej. Po przekazaniu, pojawia się komunikat z pytaniem czy użytkownik chce podpisać przekazany zbiór centralny. Jeżeli pierwszy raz w danej sesji chcemy podpisać zbiór, to po akceptacji okna komunikatu następuje sprawdzenie występowania komponentów umożliwiających wykonanie podpisu elektronicznego. Pojawi się okno z komunikatem zależnym od przeglądarki, z której korzysta Użytkownik. Szczegółowy opis instalacji dodatków, w zależności od używanej przeglądarki został opisany w rozdziale "Instalacja komponentów udostępniających funkcje podpisu elektronicznego". Uwaga! Jeżeli w danej sesji podpisujemy już kolejny zbiór, to okno "Podpis zbioru" pojawi się zaraz po akceptacji danych w oknie "Podpis elektroniczny". Aby wykonać podpis, należy wybrać przycisk Podpisz i w oknie "PIN do klucza" wprowadzić PIN, a następnie zaakceptować.
Uwaga! W przypadku braku podłączonego urządzenia po wybraniu przycisku "Podpisz", pojawi się komunikat, z informacją o konieczności sprawdzenia podłączenia urządzenia. Jeżeli sprawdzimy podłączenie, to aby podpisać sprawozdanie wybieramy przycisk "Ponów".
Po zaakceptowaniu danych nastąpi przesłanie danych na serwer i powrócimy do listy zbiorów centralnych. Status podpisu zbioru wyświetlany jest na liście zbiorów w kolumnie "Podpis elektroniczny": brak - zbiór nie został podpisany. niezweryfikowany - podpis pod zbiorem nie został zweryfikowany niepoprawny - zbiór nie został podpisany przy użyciu ważnego certyfikatu kwalifikowanego. poprawny - zbiór został podpisany ważnym kwalifikowanym certyfikatem. Podpis można także wykonać z listy zbiorów centralnych, wybierając operację Podpis elektroniczny zbioru.
W okienku podpisu pojawiają się informacje o podpisywanym zbiorze. Istnieje także możliwość podglądnięcia podpisywanego zbioru. Wybierając przycisk Podpisz oraz wprowadzając PIN dokonuje się podpisania zbioru. Uwaga! Podpisać można tylko przekazany zbiór centralny, który nie został wcześniej podpisany. Po podpisaniu zbioru automatycznie uruchamiany jest proces weryfikacji podpisu - ustalany jest status podpisu. W przypadku niepowodzenia, próby wykonania weryfikacji są ponawiane co jakiś czas dla niezweryfikowanych zbiorów. Uwaga! Jeżeli wykonamy weryfikację podpisanego zbioru, to ta operacja spowoduje usunięcie podpisu. Uwaga! Na poziomie Wojewódzkim i centralnym nie ma możliwości podpisywania zbiorów. |