Mierniki efektywności

Start  Poprzedni  Dalej

Mierniki efektywności to informacje służące do monitorowania efektywności i skuteczności podjętych działań w zakresie pomocy społecznej. Wartości mierników stanowią ocenę stopnia realizacji celów. Głównym założeniem formułowania mierników jest odzwierciedlenie w nich ilościowego i jakościowego stopnia osiągnięcia postawionych celów. Mierniki efektywności opisują np. skalę zjawisk, jednostkowe i/lub średnie koszty podejmowania działań, itp.

 

Aby rozpocząć pracę z miernikami efektywności, w głównym oknie aplikacji "Monitoring efektywności" wybieramy menu Mierniki efektywności.

Uwaga! Dostępność pozycji w menu jest uzależniona od uprawnień nadanych użytkownikowi.

Otworzy się  okno "Mierniki efektywności", prezentujące listę zdefiniowanych mierników efektywności.

 

z_monitoring_mierniki

 

Na poziomie województwa okno jest podzielone na zakładki: Własne i MPiPS Warszawa. Na zakładce Własne znajdują się mierniki zdefiniowane przez jednostkę użytkownika, a na zakładce MPiPS Warszawa mierniki efektywności zdefiniowane przez ministerstwo. Na poziomie ministerstwa widoczne są tylko mierniki zdefiniowane przez ministerstwo.

Aby przeglądnąć zdefiniowany miernik efektywności, zaznaczamy dany miernik i wybieramy ikonę Przeglądanie. Otworzy się okno "Dane miernika efektywności", w którym możemy tylko przeglądać szczegółowe wartości miernika.

Aby zmodyfikować zdefiniowany miernik efektywności, zaznaczamy dany miernik i wybieramy ikonę Edycja. Otworzy się okno "Dane miernika efektywności", w którym możemy modyfikować odpowiednie wartości miernika.

 

z_monitoring_mierniki_dane_miernika

z_monitoring_mierniki_dane_miernika2

 

Uwaga! Dane miernika może modyfikować tylko jednostka będąca autorem tego miernika.

 

Uwaga! Miernik efektywności, który posiada, co najmniej jedną wyliczoną wartość nie można modyfikować. Wówczas otworzy się okno "Dane miernika efektywności" w trybie przeglądania.

 

Aby usunąć zdefiniowany miernik efektywności, zaznaczamy dany miernik i wybieramy ikonę Usuń.

 

Uwaga! Nie można usunąć miernika efektywności, gdy został on powiązany z pozycjami widoku zadaniowego.

 

Aby zdefiniować nowy miernik efektywności, wybieramy ikonę Dodanie. Otworzy się okno "Dane miernika efektywności", umożliwiające zdefiniowanie nowego miernika efektywności.

 

z_monitoring_mierniki_definicja

z_monitoring_mierniki_definicja2

 

W sekcji Miernik efektywności uzupełniamy pola:

Nazwa - wprowadzamy nazwę definicji miernika efektywności.

Kod - wprowadzamy kod definicji miernika efektywności.

Cykl wykonania - z rowijalnej listy wskazujemy odpowiedni cykl wykonania obliczeń dla miernika. Możliwe wartości do wyboru: miesięczny, kwartalny, półroczny, roczny.

Data utworzenia - data utworzenia definicji miernika, system automatycznie podpowiada bieżącą datę tworzenia definicji miernika.

Opis - możemy wprowadzić szczegółowy opis definicji miernika efektywności;

Dotyczy realizacji celu - wprowadzamy informację jakiego celu dotyczy tworzony miernik.

Wartość bazowa - podajemy wartość bazową miernika efektywności.

Wartość min - podajemy minimalną wartość graniczną dla obliczanej wartości miernika efektywności.

Wartość max - podajemy maksymalną wartość graniczną dla obliczanej wartości miernika efektywności.

W sekcji Wzór definiujemy wyrażenie arytmetyczne, wg którego będzie wyliczany miernik efektywności. Wyrażenie może składać się z elementów: liczbowych, danych z sprawozdań resortowych, danych ze sprawozdań jednorazowych, parametrów systemowych oraz danych ze zbiorów centralnych. Na tych danych mogą być wykonywane operacje dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia, z uwzględnieniem zaokrąglania poszczególnych elementów, kolejności wykonywania działań oraz wyrażeń logicznych i warunkowych.

 

Przycisk Wstaw parametr umożliwia wstawienie parametru - danej zewnętrznej do wyrażenia. Po wybraniu tego przycisku uruchomi się sekcja Wybór źródła parametru, umożliwiająca wybranie źródła pochodzenia parametru.

 

z_monitoring_wskazniki_wybor zrodla

 

Mamy możliwość wyboru następujących źródeł danych:

- Formularz sprawozdania resortowego;

- Formularz sprawozdania jednorazowego;

- Parametr systemowy;

- Zbiór centralny.

Po zaznaczeniu wybranego źródła wybieramy przycisk Akceptuj. Jeśli chcemy zrezygnować z wyboru źródła parametru, wybieramy przycisk Anuluj.

W zależności od wyboru rodzaju źródła uruchamiane jest okno, w którym możemy wskazać odpowiednie źródło parametru.

Jeśli wybierzemy opcję Formularz sprawozdania resortowego lub Formularz sprawozdania jednorazowego, to otworzy się okno "Wybór formularza".

W polu Wybierz formularz z listy wybieramy odpowiedni symbol formularza. Następnie poniżej podajmy okres sprawozdawczy formularza lub krok cyklu lub termin zbierania sprawozdania.

 

z_monitoring_wskazniki_wybor formularza2

Uwaga! Jeżeli wybrany formularz, którego komórkę chcemy wstawić do miernika, ma określony regularny cykl zbierania sprawozdań: miesiąc, kwartał, pół roku, rok, to wówczas w oknie "Wybór formularza" możemy podać "Okres" sprawozdawczy formularza lub "Krok cyklu". Wybierając "Krok cyklu" odwołujemy się do formularza sprawozdania, przesuwając się o zadany okres, który określony jest poprzez cykl formularza, np. przy wyliczaniu miernika za IV kwartał, jeżeli zdefiniowaliśmy krok cyklu "-1", wartość zostanie pobrana ze sprawozdania za III kwartał.

spr_j_etap5_wybor form

Po wybraniu przycisku OK otworzy się okno, prezentujące zawartość całego formularz ze wszystkimi polami (komórkami).

 

z_monitoring_wskazniki_formularz

Uwaga! Jeżeli właścicielem formularza sprawozdania jednorazowego, z którego chcemy wstawić komórkę do wyrażenia, jest jednostka, której użytkownik definiuje regułę, to wyświetli się aktualna postać tego formularza. Jeżeli formularz został opublikowany przez jednostkę nadrzędną, to wówczas wyświetli się postać formularza z ostatniej publikacji.

Każda komórka na formularzu przedstawiona jest jako przycisk z_monitoring_wskazniki_komorka. Wybór jednego z tych przycisków spowoduje wpisanie w sekcji Wzór do pola edycyjnego odpowiedniej formuły wyrażenia.

Uwaga! Jeżeli dwie jednostki (np. WPS i MPiPS) opublikują formularze jednorazowe o takim samym symbolu i w takim samym okresie sprawozdawczym i zostaną utworzone mierniki efektywności z odwołaniami do tych formularzy, to przy wyliczaniu wartości tych mierników brany pod uwagę będzie ten formularz, którego właścicielem jest jednostka użytkownika uruchamiającego zadanie obliczania wartości miernika.

Jeżeli wybierzemy opcję Parametr systemowy, to otworzy się okno "Lista definicji parametrów systemowych",  zawierające listę parametrów systemowych.

 

z_monitoring_wskazniki_lista definicji parametrow

 

Wybierając operację Lista wartości parametru w oknie "Lista wartości parametru systemowego" możemy przeglądać wartości wybranego parametru systemowego.

 

z_monitoring_wskazniki_lista wartosci parametrow

 

Zaakceptowanie wyboru parametru, spowoduje wpisanie w sekcji Wzór do pola edycyjnego odpowiedniej formuły wyrażenia.

 

Jeżeli wybierzemy opcję Zbiór centralny, to otworzy się okno "Wybór parametru ZBC".

wybor parametru zbc

W oknie określamy jakie dane zbioru centralnego mają zostać wykorzystane do wyliczenia miernika, wskazując odpowiednią Grupę i Wartość.

Wybraną grupę danych ze zbioru centralnego, które mają zostać wykorzystane do wyliczenia miernika, możemy dodatkowo ograniczyć, dodając odpowiednie ograniczenia. W tym celu w sekcji Ograniczenia przy polu Nazwa, wybieramy przycisk strzalka. Otworzy się lista ograniczeń, na której wskazujemy odpowiednie ograniczenie. Lista ograniczeń zawiera tylko ograniczenia utworzone przez jednostkę użytkownika, przypisane do wybranej grupy. Aby dodać nowe ograniczenie, wybieramy ikonę Dodaj. W oknie "Ograniczenie ZBC" podajemy Nazwę i Opis ograniczenia, Krok cyklu oraz definiujemy Warunki ograniczenia.

ograniczenia_ZBC

Podając Krok cyklu odwołujemy się do zbioru centralnego, przesuwając się o zadany okres, który określony jest poprzez cykl zbioru centralnego, np. przy wyliczaniu miernika za IV kwartał, jeżeli zdefiniowaliśmy krok cyklu "-1", wartość zostanie pobrana ze zbioru centralnego za III kwartał.

W sekcji Warunki ograniczenia mamy możliwość zdefiniowania warunku, ograniczającego dane zbioru centralnego, poprzez wyszukanie tych danych, w których wybrany atrybut przyjmuje wartości spełniające zdefiniowany warunek.

Aby zdefiniować warunek ograniczenia, wybieramy ikonę Dodaj. Otworzy się okno "Lista atrybutów ZBC", w którym wskazujemy atrybut danych zbioru centralnego, który chcemy uwzględnić w definiowanym warunku ograniczenia.

atrybuty_ZBC

Wybór atrybutu zatwierdzamy ikoną Akceptuj. Wybrany atrybut pojawi się w pierwszym polu, dla niego należy zdefiniować warunek ograniczenia, wybierając odpowiedni operator logiczny z rozwijalnej listy (w kolejnym polu) i w ostatnim polu podając pożądaną wartość atrybutu. Jeżeli wybrany atrybut jest wartością ze słownika centralnego, to za pomocą przycisku z_rozwin będziemy mogli wskazać poszczególne elementy słownika.

Zdefiniowane ograniczenie zatwierdzamy ikoną Akceptuj. Powracamy do okna "Lista ograniczeń ZBC".

Wprowadzone parametry zatwierdzamy ikoną Akceptuj. W sekcji Wzór zostanie wprowadzona odpowiednia formuła wyrażenia.

 

Przycisk Wstaw funkcję służy do wstawiania funkcji:

- zaokrąglającej wartość wyrażenia,

- sprawdzającej czy dana komórka jest pusta,

- funkcji JEŻELI.

Po wybraniu tego przycisku w sekcji Wzór pojawią się trzy zakładki: Funkcja ZAOKR, Funkcja CZY.PUSTA i Funkcja JEŻELI.

 

z_monitoring_wskazniki_funkcja1

 

Na zakładce Funkcja ZAOKR możemy zdefiniować funkcję zaokrąglającą wartość wyrażenia. W tym celu w polu Funkcja wskazujemy odpowiednią funkcję:

"ZAOKR.GORA" - liczba zostanie zaokrąglona w górę (w kierunku od zera),

"ZAOKR.DOL" -  liczba zostanie zaokrąglona w górę (w kierunku do zera),

"ZAOKR" - liczba zostanie zaokrąglona do określonej liczby cyfr.

Po wybraniu funkcji do pola Wyrażenie wpisujemy odpowiednie wyrażenie, które ma być zaokrąglone, a następnie w polu Liczba cyfr określamy dokładność liczby po przecinku.

Na zakładce Funkcja CZY.PUSTA możemy zdefiniować funkcję sprawdzającą czy dana komórka jest pusta. Jeśli komórka jest pusta, to funkcja zwróci wartość PRAWDA. W przeciwnym wypadku zostanie zwrócona wartość FAŁSZ. Jako wyrażenie wprowadza się numer komórki.

z_monitoring_wskazniki_funkcja3

W ramach funkcji CZY.PUSTA można użyć:

- komórki każdego typu, oprócz komórki zaznaczenie,

- komórki z innych formularzy sprawozdań jednorazowych lub resortowych.

Na zakładce Funkcja JEŻELI możemy zdefiniować funkcję typu "Jeżeli..., to...".

z_monitoring_wskazniki_funkcja2

W tym celu w polach: Test logiczny, Wartość jeżeli prawda, Wartość jeżeli fałsz wprowadzamy odpowiednie wartości. Wartości te możemy też wprowadzić za pomocą przycisku Wstaw komórki, który umożliwia wstawienie danych zewnętrznych pochodzących z różnych źródeł. Funkcja ta spowoduje wykonanie testu logicznego. Jeżeli test będzie prawdziwy, zostanie zwrócona "Wartość jeżeli prawda" w przeciwnym wypadku zostanie zwrócona "Wartość jeżeli fałsz".

Po zdefiniowaniu danej funkcji, wybieramy przycisk Akceptuj.

 

Przycisk Wyczyść służy do usuwania treści wprowadzonego wyrażenia.

Przycisk Kasuj służy do usuwania ostatniego wprowadzonego znaku lub zaznaczonego ciągu znaków.

Przycisk Cofnij służy do cofania ostatniej czynności.

Przycisk Ponów służy do przywrócenia zmiany dokonanej przyciskiem Cofnij.

 

Uwaga! Operacje logiczne oraz liczby można wprowadzać za pomocą zwykłej klawiatury.

 

Przycisk Sprawdź składnię służy do weryfikacji poprawności treści wyrażenia. Jeżeli wprowadzona reguła jest poprawna lub nie poprawna użytkownik zobaczy odpowiedni komunikat.

 

Po wprowadzeniu wszystkich danych miernika efektywności zatwierdzamy ikoną Akceptuj. Zdefiniowany miernik pojawi się na liście mierników efektywności.

 

Na liście mierników efektywności możemy wykonać następujące operacje:

- Obliczanie wartości miernika;

- Podgląd wartości miernika efektywności;

- Kopiowanie miernika efektywności.

- Prezentacja miernika efektywności.

 

Uwaga! Dla mierników zdefiniowanych przez ministerstwo dostępna jest jedynie operacja "Kopiuj miernik efektywności".

 

Aby obliczyć wartości miernika, zaznaczamy dany miernik na liście i wybieramy operację Obliczanie wartości miernika. Otworzy się okno "Obliczanie wartości miernika", w którym musimy podać okres obliczeń, dla którego zostanie obliczona wartość miernika efektywności.

 

z_monitoring_mierniki_obliczanie

 

Po wprowadzeniu okresu obliczeń wybieramy ikonę Akceptuj.

Obliczanie wartości miernika efektywności jest zadaniem wykonywanym w tle. Dlatego po zaakceptowaniu danych w oknie "Obliczanie wartości miernika" pojawi się komunikat, że przekazano zadanie do wykonania. Przekazane do wykonania zadanie dotyczące obliczeń wartości miernika, dostępne jest z poziomu listy zadań, po wybraniu ikony zadania3 lub po wybraniu w komunikacie o zakończeniu wykonywania zadań linka Przejdź do listy zadań. Na liście zadań możliwe jest przeglądanie danych zadania (ikona Przeglądanie) oraz ponowne wykonanie zadania (operacja Wykonaj ponownie zadanie).

Po wybraniu ikony Przeglądanie dla zadania, dotyczącego obliczeń wartości miernika, otworzy się okno "Szczegóły zadania", w którym możemy zobaczyć szczegóły wykonanego zadania oraz parametry obliczeń miernika efektywności.

 

z_monitoring_mierniki_szczegoly zadania

z_monitoring_mierniki_szczegoly zadania2

Wyliczone wartości dla danego miernika efektywności, możemy przeglądać. W tym celu zaznaczamy dany miernik i wybieramy operację Wartości miernika efektywności. Otworzy się okno "Wartości miernika efektywności", zawierające zestawienie wyliczonych wartości wybranego miernika efektywności.

 

z_monitoring_mierniki_wartosci

 

Za pomocą ikony Przeglądanie możemy w oknie "Wartość miernika efektywności" przeglądać szczegóły wyliczonej wartości miernika efektywności.

 

z_monitoring_mierniki_wartosc

 

Za pomocą ikony Usuń możemy usunąć wskazaną wartość miernika.

Za pomocą operacji Usunięcie wszystkich wartości miernika z_monitoring_usuniecie wartosci meirnika możemy usunąć wszystkie wartości miernika, znajdujące się na liście.

 

Uwaga! Usunięcie wszystkich wartości miernika jest dostępna tylko dla miernika zdefiniowanego przez jednostkę użytkownika.

 

Nowy miernik możemy również utworzyć na podstawie wybranego na liście miernika efektywności, zdefiniowanego przez ministerstwo. W tym celu w oknie "Mierniki efektywności" na zakładce MPiPS Warszawa zaznaczamy wybrany miernik i wybieramy operację Kopiuj miernik efektywności. Otworzy się okno "Dane miernika efektywności", zawierające dane wybranego miernika. Dane te możemy odpowiednio modyfikować.

 

z_monitoring_mierniki_dane_miernika

z_monitoring_mierniki_dane_miernika2

 

Po zaakceptowaniu wprowadzonych danych nowo utworzony miernik pojawi się na liście mierników.

 

Za pomocą operacji Prezentacja miernika efektywności możemy zaprezentować wyniki obliczonych wartości dla wybranego miernika efektywności. Wyniki te mogą zostać zaprezentowane w formie tabeli, wykresu słupkowego lub mapki.

Aby zaprezentować wyniki obliczonych wartości dla wybranego miernika efektywności, na liście mierników zaznaczamy dany miernik i wybieramy operację Prezentacja miernika efektywności. Otworzy się okno "Prezentacja miernika", w którym określamy parametry prezentacji wartości miernika.

 

z_monitoring_prezentacja_tabela

 

W sekcji Okres podajemy okres, dla którego ma zostać zaprezentowany wynik obliczonych wartości wybranego miernika.

W sekcji Forma prezentacji określamy sposób prezentacji wartości mierników, wybierając odpowiednią opcję: tabela, mapka, wykres. W zależności od wybranego sposobu prezentacji w sekcji Jednostki wybieramy w poszczególnych kolumnach Typy jednostki/agregaty, Województwa, Powiaty i Jednostki.

 

Uwaga! Kolumna "Województwa" jest dostępna tylko na poziomie ministerstwa.

 

Uwaga! W kolumnie "Jednostki" będziemy mogli wskazać konkretne jednostki, jeśli w pierwszej kolumnie wskażemy konkretne typy jednostki, a nie agregaty.

 

Uwaga! Dla formy prezentacji "tabela" i "wykres" istnieje możliwość wybrania kilku jednostek/agregatów/województw/powiatów, celem porównania wyników. Aby zaznaczyć kilka jednostek/agregatów/powiatów, naciskamy klawisz "Shift" lub klawisz "Ctrl" i klikamy lewym klawiszem myszki.

 

Uwaga! Dla formy prezentacji "mapka" możemy tylko wskazać poszczególne "Typy jednostki/agregaty".

 

z_monitoring_prezentacja_mapka1

 

Po określeniu wszystkich parametrów prezentacji miernika wybieramy przycisk Prezentacja. W nowym oknie zostanie zaprezentowany wynik obliczeń wartości miernika w wybranej formie.

 

Prezentacja wartości miernika efektywności w formie tabeli:

 

z_monitoring_prezentacja_tabela2

 

Prezentacja wartości miernika efektywności w formie mapki:

Uwaga! Aby mapki działały prawidłowo, użytkownik musi dodać adres witryny CAS do zaufanych witryn IE. W tym celu w przeglądarce wybieramy: "Narzędzia"/ "Opcje internetowe"/ zakładkę "Zabezpieczenia". Następnie zaznaczamy "Zaufane witryny" (zielona ikona) i wybieramy przycisk "Witryny". W polu "Dodaj tę witrynę sieci WEB do strefy:" wpisujemy adres serwera z aplikacją CAS poprzedzony protokołem np. https://cas.mpips.gov.pl i wybieramy przycisk "Dodaj". Następnie akceptujemy podane informacje wybierając przycisk OK w każdym oknie.

Uwaga! Aby poprawnie wyświetlić podgląd miernika w postaci mapy w przeglądarce Internet Explorer, należy dla tej przeglądarki zainstalować dodatek "Google Chrome Frame". Jeżeli użytkownik korzystający z przeglądarki Internet Explorer nie będzie miał zainstalowanego dodatku "Google Chrome Frame", to po wybraniu przycisku "Prezentacja" otrzyma komunikat:

mpaki_dodatek

Aby zainstalować dodatek, klikamy na link: "Możesz go zainstalować klikając tutaj." Użytkownik zostanie automatycznie przekierowany do pobierania niezbędnego dodatku.

Po zainstalowaniu dodatku należy ponownie uruchomić podgląd mapy.

Dodatek "Google Chrome Frame" można również zainstalować bezpośrednio z głównej strony aplikacji CAS w sekcji "Pliki do pobrania".

mapka_mpips

z_monitoring_prezentacja_mapka

z_monitoring_prezentacja_mapka_1a

Mapka prezentuje dane wybranego miernika na obszarze kraju z podziałem na województwa lub na obszarze wybranego województwa z podziałem na powiaty lub gminy. Aby zobaczyć obszar danego województwa lub powiatu z rozkładem wartości oraz legendą, klikamy na dane województwo lub powiat. Aby powrócić ponownie do obszaru Polski lub województwa, klikamy na link powrot do mapy lub powrot do mapy_wpsznajdujący się nad mapą.

Jeżeli chcemy na mapie zaprezentować dodatkową wartość (dodatkowy miernik) wybieramy ikonę Dodaj wartość dodatkową dodaj wartosc, znajdującą się w górnej części. Po jej wybraniu otworzy się okno "Wybór miernika", w którym wskazujemy miernik, którego dane mają być również prezentowane na mapie oraz okres, za jaki te dane mają być prezentowane.

dodatkowa wartosc_12

Wybór jednego z mierników spowoduje, że na oknie z podglądem mapy zostanie włączona prezentacja drugiej wartości (drugiego miernika) w postaci obramowania, co jest widoczne poprzez pojawienie się obramowania na obszarach poszczególnych województw/powiatów, zostaje dodany drugi tytuł, będący nazwą miernika, prezentowanego jako dodatkowa wartość.

dodatkowa wartosc_2

Przy obu tytułach oraz w miejscach, w których ustawienia dotyczą prezentowanej mapy jak i dodatkowej wartości prezentowanej w postaci obramowania pojawią się dwie ikony:

dodatkowa wartosc_5 - ikona reprezentująca mapę,

dodatkowa wartosc_6 - ikona reprezentująca obramowanie.

Ikony te reprezentują mapę i obramowanie na całej stronie, a także sugerują możliwość wyboru ustawień.

W sekcji, umożliwiającej zmianę kolumny w wierszu, zostaje dodana zakładka oznaczona ikoną dodatkowa wartosc_4. Kliknięcie w podaną ikonę powoduje zmianę zakładki i możliwość zmiany kolumny w wierszu, wskazanym jako wartość dodatkową, prezentowanym w postaci obramowania. Analogicznie wybranie zakładki dodatkowa wartosc_7, spowoduje możliwość zmiany kolumny w wierszu dla mapy.

Zostaje dodana druga legenda, dotycząca wartości dodatkowej, prezentowanej w postaci obramowania.

dodatkowa wartosc_3

Dodaną wartość dodatkową możemy usunąć z widoku prezentowanej mapy, wybierając ikonę Usuń  wartość dodatkową usun.

Za pomocą sekcji, znajdujących się w dolnej części, możemy skonfigurować parametry prezentowanej mapki, skonfigurować parametry legendy oraz zapisać wygenerowaną mapkę do pliku. Aby rozwinąć daną sekcję, wybieramy przy jej nazwie ikonę dodawanie. Aby zwinąć rozwiniętą sekcję, wybieramy ikonę usun jedno

Aby skonfigurować parametry prezentowanej mapki, rozwijamy sekcję Konfiguracja prezentowanej mapki, wybierając ikonę dodawanie.

prezentacja mapki_parametry

W polu Podział obszaru na należy określić, według jakiego podziału chcemy zaprezentować wartości wybranego miernika efektywności. Możemy zaprezentować dane z podziałem obszaru na Województwa, Powiaty lub Gminy. Zawartość pola Podział obszaru na zależna jest od poziomu jednostki użytkownika, który wykonuje prezentację wartości miernika efektywności.

W ramach pola Zakres prezentowanych danych wskazujemy jednostki, z których pochodzić mają wartości miernika wyświetlane na mapie. Należy zaznaczyć przynajmniej jeden typ jednostki, której dane mają być uwzględniane w prezentowanej mapie. Pole to zawiera typy jednostek, dla których wyliczono wartość miernika. Typy te podzielone są na kolumny, obrazujące strukturę sprawozdawczą jednostek.

Zaznaczając opcję Rozsuń obiekty możemy rozsunąć obszary województw/powiatów/gmin.

Zaznaczając opcję Pokaż wartości możemy wyświetlić wartości danych dla poszczególnych województw/powiatów/gmin.

Aby mapka została wygenerowana według określonych parametrów wybieramy, przycisk Zastosuj.

Przykład 1: W polu Podział obszaru na wybieramy wartość Województwa, w polu Zakres prezentowanych danych zaznaczymy tylko typ jednostki WPS. Przy tak określonych parametrach po wybraniu przycisku Zastosuj zostanie wygenerowana mapka, prezentująca podział obszaru kraju na województwa z uwzględnieniem wartości miernika wyliczonych dla jednostek typu WPS.

Przykład 2: W polu Podział obszaru na wybieramy wartość Gminy, w polu Zakres prezentowanych danych zaznaczymy typ jednostki OPS. Przy tak określonych parametrach po wybraniu przycisku Zastosuj zostanie wygenerowana mapka, prezentująca podział obszaru kraju na gminy z uwzględnieniem wartości miernika wyliczonych dla Ośrodków Pomocy Społecznej.

Przykład 3: W polu Podział obszaru na wybieramy wartość Powiaty, w polu Zakres prezentowanych danych zaznaczymy typy jednostek MOPR, OPS. Dodatkowo zaznaczamy opcję Pokaż wartości. Przy tak określonych parametrach po wybraniu przycisku Zastosuj zostanie wygenerowana mapka, prezentująca podział obszaru kraju na powiaty z uwzględnieniem wartości miernika wyliczonych dla Miejskich Ośrodków Pomocy Rodzinie oraz Ośrodków Pomocy Społecznej. Wartości dla każdego z powiatów wyświetlone zostaną na mapie.

Uwaga! Wybranie przycisku „Zastosuj” w sekcji „Konfiguracja prezentowanej mapy” spowoduje zapamiętanie ustawień konfiguracji mapy dla danego użytkownika. Przy ponownym wejściu na okno prezentacji w postaci mapy ustawienia te zostaną odtworzone. Jeżeli dla wyświetlanych danych nie jest to możliwe, to wówczas zostaną użyte ustawienia domyślne. Zostaną zapamiętane następujące parametry konfiguracji: rozsuwanie obszarów, prezentowanie wartości, podział obszaru, zakres prezentowanych danych.

Uwaga! Jeżeli na mapie prezentowana jest wartość dodatkowa, to sekcja "Konfiguracja prezentowanej mapki" jest podzielona na zakładki:

Na zakładce, oznaczonej ikoną dodatkowa wartosc_7, możemy konfigurować parametry dla głównej wartości, prezentowanej na mapie, w sposób opisany powyżej. Jeśli wartość pola "Podział obszaru na" różni się od wartości pola "Obramowanie obszaru dla", to opcja "Rozsuń obiekty" nie jest dostępna.

Na zakładce, oznaczonej ikoną dodatkowa wartosc_4, możemy konfigurować parametry dla dodatkowej wartości, prezentowanej na mapie w postaci obramowania.

dodatkowa wartosc_8

W polu "Obramowanie obszaru dla" należy określić, według jakiego podziału chcemy zaprezentować dane wybranego miernika. Możemy zaprezentować dane z podziałem obszaru na "Województwa", "Powiaty" lub "Gminy". Zawartość pola "Obramowanie obszaru dla" zależna jest od poziomu jednostki użytkownika, który wykonuje prezentację wartości miernika efektywności oraz od wartości wybranej w polu "Podział obszaru na", dla wartości głównej. Zmiana podziału obszaru dla wartości głównej, powoduje zmianę obramowania obszaru dla dodatkowej wartości.

W ramach pola "Zakres prezentowanych danych", wskazujemy jednostki, z których pochodzić mają dane wyświetlane na mapie. Należy zaznaczyć przynajmniej jeden typ jednostki, której dane mają być uwzględniane w prezentowanej mapie. Pole to zawiera typy jednostek, dla których wyliczono wartość miernika. Typy te podzielone są na kolumny, obrazujące strukturę sprawozdawczą jednostek.

Aby mapka w postaci obramowania została wygenerowana według określonych parametrów wybieramy, przycisk "Zastosuj".

Aby skonfigurować parametry legendy, rozwijamy sekcję Konfiguracja legendy, wybierając ikonę dodawanie.

 

map_def_legendy1

W sekcji tej użytkownik ma możliwość indywidualnego definiowania skali wartości (liczby i zakresów przedziałów wartości) oraz skali barw dla map poszczególnych zestawień. Użytkownik ma do wyboru wyznaczenie przedziałów przez siebie (zaznaczona opcja użytkownika) lub wyznaczenie automatyczne (zaznaczona opcja domyślne). Po zaznaczeniu opcji Wyznaczanie przedziałów przez użytkownika użytkownik może zdefiniować zarówno liczbę jak i wartości graniczne Od, Do przedziałów. Kolejne przedziały możemy dodać za pomocą ikony Dodaj. Aby usunąć przedział, wybieramy ikonę Usuń. W kolumnach Od, Do określamy wartości graniczne przedziałów (przedziały nie mogą się pokrywać).

Przy domyślnym wyznaczaniu przedziałów użytkownik może dodawać i usuwać przedziały, ale zakresy tych przedziałów są wyznaczane proporcjonalnie przez system.

Zmiana koloru w skali barw następuje po zaznaczeniu pola w kolumnie Kolor, a następnie wybranie nowego koloru z palety barw widocznej w prawej części okna.

Przycisk Kolory domyślne ustawia domyślną skalę barw.

Operację definiowania legendy kończy wybranie przycisku Zastosuj.

 

Uwaga! Zestaw kolorów używanych przez użytkownika jest zapamiętywany między logowaniami do systemu.

 

Uwaga! Ustawienia użytkownika nie zostaną zapamiętane, jeśli wybierzemy "Wyznaczanie przedziałów - domyślne" i przycisk "Kolory domyślne".

Uwaga! Jeżeli na mapie prezentowana jest wartość dodatkowa, to sekcja "Konfiguracja legendy" jest podzielona na zakładki:

Na zakładce, oznaczonej ikoną dodatkowa wartosc_7, możemy konfigurować legendę dla głównej wartości, prezentowanej na mapie.

Na zakładce, oznaczonej ikoną dodatkowa wartosc_4, możemy konfigurować legendę dla dodatkowej wartości, prezentowanej na mapie w postaci obramowania.

Aby zapisać wygenerowaną mapkę i legendę do pliku RTF, rozwijamy sekcję Generowanie dokumentu, wybierając ikonę dodawanie.

 

prezentacja mapki_gen_dok

W sekcji tej jeżeli zaznaczymy opcję Prezentowanej mapki i wybierzmy przycisk Zastosuj, to zostanie wygenerowany dokument RTF (mapka.rtf) z bieżącą mapką i legendą.

Uwaga! Jeżeli na mapie prezentowana jest wartość dodatkowa, to przy generowaniu dokumentu przy zaznaczonej opcji "Prezentowanej mapki" zostaje wygenerowana mapa wraz z obramowaniem.

Jeżeli zaznaczymy opcję Sekwencji map i wybierzmy przycisk Zastosuj, to zostanie wygenerowany dokument RTF (mapka.rtf) z wieloma mapkami i legendami do tych mapek, zgodnie z parametrami określonymi w tabeli poniżej opcji Sekwencji map. Zawartość kolumn w tabeli zależna jest od poziomu jednostki użytkownika, który wykonuje prezentację miernika efektywności. Dana kolumna w tabeli odpowiada innemu rodzajowi mapki:

kolumna Kraj/Województwa - to mapka z obszarem Polski z podziałem na województwa;
kolumna Kraj/Powiaty - to mapka z obszarem Polski z podziałem na powiaty;
kolumna Kraj/Gminy - to mapka z obszarem Polski z podziałem na gminy;
kolumna Województwo/Powiaty - to mapki poszczególnych województw z podziałem na powiaty;
kolumna Województwo/Gminy - to mapki poszczególnych województw z podziałem na gminy;
kolumna Powiat/Gminy - to mapki poszczególnych powiatów, znajdujących się na terenie danego województwa, z podziałem na gminy.

Aby dana mapka została zapisana w dokumencie RTF, w ramach danej kolumny należy zaznaczyć przynajmniej jeden typ jednostki, której wartości miernika mają być uwzględniane w prezentowanej mapce.

Dodatkowo w każdej kolumnie możemy zdecydować, czy obszary na mapie mają być rozsunięte (opcja Rozsuń obiekty), oraz czy na mapie mają być prezentowane wartości (opcja Pokaż wartości).

Przykład:

Wykonujemy prezentację miernika efektywności na poziomie ministerstwa. Zaznaczenie w kolumnie Kraj/Województwa typu jednostki WPS, w kolumnie Kraj/Powiaty typów jednostek PCPR, MOPR, OPS oraz w kolumnie Województwo/Powiaty typu jednostki PCPR:

prezentacja mapki_tabela

spowoduje wygenerowanie dokumentu RTF z 18 mapkami:

- Pierwsza mapka prezentować będzie podział obszaru kraju na województwa z uwzględnieniem wartości miernika, wyliczonych dla jednostek typu WPS.

- Druga mapka prezentować będzie podział obszaru kraju na powiaty z uwzględnieniem wartości miernika wyliczonych dla jednostek typu PCPR, MOPR, OPS.

- kolejne 16 mapek (po jednej dla każdego województwa w Polsce) prezentować będą podział obszaru danego województwa na powiaty z uwzględnieniem wartości miernika wyliczonych dla jednostek typu PCPR, MOPR, OPS.

 

Wykonujemy prezentację miernika efektywności na poziomie województwa, np. małopolskiego. Zaznaczenie w kolumnie Województwo/Powiaty typu jednostki PCPR, w kolumnie Województwo/Gminy typów jednostek MOPR, OPS oraz w kolumnie Powiat/Gminy typów jednostek MOPR, OPS spowoduje wygenerowanie dokumentu RTF z 24 mapkami:

- Pierwsza mapka prezentować będzie podział obszaru województwa na powiaty z uwzględnieniem wartości miernika wyliczonych dla jednostek typu PCPR.

- Druga mapka prezentować będzie podział obszaru województwa na gminy z uwzględnieniem wartości miernika wyliczonych dla jednostek typu MOPR, OPS.

- kolejne 22 mapek (po jednej dla każdego powiatu w województwie) prezentować będą podział obszaru danego powiatu na gminy z uwzględnieniem wartości miernika wyliczonych dla jednostek typu MOPR, OPS.

 

Generowanie dokumentu RTF z wieloma mapkami jest zadaniem wykonywanym w tle. Dlatego po wybraniu przycisku Zastosuj pojawi się komunikat, że przekazano zadanie do wykonania. Przekazane do wykonania zadanie, dotyczące generowania dokumentu RTF, dostępne jest z poziomu listy zadań, po wybraniu ikony zadania3, znajdującej się w głównym oknie. Na liście zadań możliwe jest przeglądanie danych zadania (ikona Przeglądanie) oraz ponowne wykonanie zadania (operacja Wykonaj ponownie zadanie). Po wybraniu ikony Przeglądanie dla zadania, dotyczącego generowania dokumentu RTF, otworzy się okno "Szczegóły zadania", w którym możemy zobaczyć szczegóły wykonanego zadania, dane sprawozdania, dla którego wygenerowano dokument z mapkami oraz parametry map, które zostały wygenerowane. Jeżeli zadanie, dotyczące generowania dokumentu RTF, zostało zakończone (posiada status wykonania "Zakończone poprawnie"), to możemy pobrać wynik wykonania zadania (plik RTF zawierający mapki), wybierając ikonę dyskietka2. Po wskazaniu lokalizacji plik zostanie zapisany na dysku komputera. Szczegółowy opis listy zadań znajduje się w rozdziale "Lista zadań".

Uwaga! Jeżeli na mapie prezentowana jest wartość dodatkowa, to przy generowaniu dokumentu z wieloma mapami parametry generowania określamy w oddzielnych w wierszach tabeli: oddzielnie dla głównej wartości, prezentowanej na mapie dodatkowa wartosc_9, oraz oddzielnie dla dodatkowej wartości, prezentowanej na mapie w postaci obramowania dodatkowa wartosc_10.

Oba wiersze tabeli działają oddzielnie, tzn. jeśli w pierwszym wierszu tabeli nie zaznaczymy żadnego typu jednostki, a zaznaczymy typ jednostki w drugim wierszu, dotyczącym wartości dodatkowej, prezentowanej w postaci obramowania, to wygeneruje się samo obramowanie bez mapy. Dla sytuacji odwrotnej zostanie wygenerowana mapa bez obramowania. Jeśli w pierwszym i drugim wierszu tabeli zostanie zaznaczony dowolny typ jednostki, to zostanie wygenerowana mapa z zaznaczonym obramowaniem. W drugim wierszu tabeli oprócz typów jednostek, możemy wybrać typ obramowania obszaru.

Jeżeli chcemy przeprowadzić dokładniejszą analizę prezentowanej mapy, przy dużej liczbie obszarów pokazywanych na mapie, np. mapy Polski w podziale na gminy, to możemy skorzystać z sekcji, pozwalającej na przybliżanie fragmentów mapy (zoom), która znajduje się w prawym górnym rogu.

 

mapka_zoom

Sekcja ta zawiera przyciski/pola:

Przycisk Przybliż mapka_przybliz - pozwalający na przybliżenie widoku do wskazanego obszaru pola nawigacyjnego.
Przycisk Oddal mapka_oddal - pozwalający na oddalenie widoku od wskazanego obszaru pola nawigacyjnego.
Przycisk Przywróć mapka_przywroc - pozwalający na przywrócenie pełnego widoku.
Przycisk Wyśrodkuj mapka_wysrodkuj - pozwalający na przesunięcie widoku na środek pola nawigacyjnego (prezentowanego obrazu).
Pole nawigacyjne - pozwalające na nawigację przybliżonym obszarem (zoomem) za pomocą strzałek mapka_strzalka.

Poniżej zaprezentowano dziesięciokrotne powiększenie południowo-wschodniego obszaru mapy Polski w podziale na powiaty.

mapka_zoom10x

 

Prezentacja wartości miernika efektywności w formie wykresu:

 

z_monitoring_prezentacja_wykres

 

Za pomocą przycisku przyc_ust_kolorow mamy możliwość indywidualnego definiowania kolorów. Zmiana koloru w skali barw następuje po zaznaczeniu pola w kolumnie Kolor, a następnie wybranie nowego koloru z palety barw widocznej w prawej części okna. Przycisk Kolory domyślne ustawia domyślną skalę barw. Operację definiowania kolorów legendy kończy wybranie przycisku Zatwierdź.