Reguły formularza

Start  Poprzedni  Dalej

W tym menu mamy możliwość dodawania, kopiowania, modyfikowania oraz przeglądania reguł sprawozdań obsługiwanych przez aplikację. Reguły są wykorzystywane następnie do sprawdzania poprawności komórek sprawozdań.

Aby wyświetlić listę istniejących reguł dla wybranego formularza, w celu np. jej uzupełnienia lub zmodyfikowania, wskazujemy formularz i przy pomocy przycisku combo wybieramy z listy operację Wyświetl listę reguł dla formularza i potwierdzamy ikoną DZIALAJ.

Otworzy się okno "Lista reguł".

j_lista

Lista podzielona jest na dwie zakładki: pierwsza zawiera reguły własne, natomiast druga reguły poziomu ministerstwa. Lista reguł jest posortowana po okresie, którego dotyczy, a następnie po numerze. Jeżeli podczas logowania do aplikacji wybraliśmy okres sprawozdawczy, to lista jest ograniczona do reguł dotyczących tego okresu. W uruchomionym oknie "Lista reguł" na zakładce Własne mamy możliwość:

 

Dodawania reguł - wybieramy ikonę Dodaj. Uruchomi się okno "Dane reguły".

reg woj1

reg woj2

W uruchomionym oknie "Dane reguły" możemy zdefiniować regułę. W tym celu:

- podajemy nazwę reguły,

- określamy w jakiego typu jednostkach ma ona obowiązywać, można zaznaczyć kilka typów jednostek reg woj jed,

- zaznaczamy rodzaj walidacji: Twarda, Warunkowa lub Miękka (reguła twarda oznacza, że użytkownik będzie mógł przekazać sprawozdanie, jedynie wówczas, gdy reguła zostanie poprawnie zweryfikowana, reguła warunkowa oznacza, że w przypadku niespełnienia będzie można przekazać sprawozdanie pod warunkiem wpisania w odpowiednie miejsce uzasadnienia niezgodności, która wystąpiła),

- przyciskiem Ustaw okres, określamy okres reguły,

- podajemy treść reguły:

* przycisk Wstaw komórkę służy do wstawiania komórek z aktualnego formularza. Jego użycie otwiera okno sprawozdania z możliwością dodania jego komórek do treści reguły (w komórce jest przycisk do wstawiania jej do treści reguły).

 

dodaw

 

* przycisk Wstaw inną komórkę służy do wstawiania komórek z formularza za dowolnie wybrany okres, jeżeli użytkownik w regule wskaże komórkę z innego sprawozdania resortowego. Wówczas przy sprawdzaniu poprawności tej reguły, będą brane komórki sprawozdania z żądanego okresu, o ile sprawozdanie, z którego ma być inna komórka, będzie zatwierdzone. Jeżeli nie będzie zatwierdzonego sprawozdania za wskazany okres, to przy walidacji status reguły będzie brak danych. Komórka wskazana jako inna będzie brana ze sprawozdania będącego ostatnią wersją za dany okres.

 

Uwaga! Nie można wstawić komórki, która nie jest dostępna do uzupełnienia dla wskazanych typów jednostek.

Uwaga! Nie można tworzyć reguł, odwołujących się wzajemnie do formularzy o tych samych okresach sprawozdawczych.

 

* przycisk Wstaw funkcję służy do wstawiania funkcji zaokrąglającej wartość wyrażenia. Istnieje możliwość ustawienia zaokrąglenia: "ZAOKR.GORA" - liczba zostanie zaokrąglona w górę (w kierunku od zera), "ZAOKR.DOL" -  liczba zostanie zaokrąglona w górę (w kierunku do zera) oraz "ZAOKR" - liczba zostanie zaokrąglona do określonej liczby cyfr. Po wybraniu funkcji wpisujemy wyrażenie, które ma być zaokrąglane, a następnie określamy dokładność liczby po przecinku.

 

funkcja

 

* przycisk Wyczyść służy do usuwania treści wprowadzonej reguły.

* przycisk Kasuj służy do usuwania ostatnio wprowadzonego znaku.

* przycisk Cofnij służy do cofania ostatniej czynności.

* Przycisk Ponów służy do przywrócenia zmiany dokonanej przyciskiem Cofnij.

* Przyciski AND, OR, NOT, MOD służą do wprowadzania operacji logicznych.

 

Uwaga! Operacje logiczne oraz liczby można wprowadzać za pomocą zwykłej klawiatury.

 

* przycisk Sprawdź składnię służy do weryfikacji poprawności treści reguły. Jeżeli wprowadzona reguła jest poprawna użytkownik zobaczy komunikat:

 

weryfikacja_formuly_OK

 

- po zdefiniowaniu reguły wybieramy ikonę Akceptuj.

 

Usuwania reguł - wybieramy przycisk Usuń.

 

Uwaga! Nie można usunąć reguły, która została już wykorzystana w sprawozdaniu.

 

Modyfikowania reguł - wybieramy przycisk Edytuj,
Przeglądania reguł - wybieramy przycisk Przeglądaj.

 

Użytkownik ma możliwość włączania lub wyłączania reguł. Włączenie reguły powoduje, że podczas wykonywania sprawdzania reguł jest ona brana pod uwagę, w przeciwnym przypadku jest pomijana. W tym celu w oknie "Lista reguł" na zakładce Własne zaznaczamy radiobutton wybraną regułę.

lista_regul_SS0060

Przy pomocy przycisku combo wybieramy z listy operacji Włącz/Wyłącz regułę i następnie ikonę DZIALAJ.

 

Uwaga! Nie można modyfikować, usuwać, włączać lub wyłączać reguł utworzonych na poziomie ministerstwa.

Z listy reguł możemy przeglądać reguły w formularzu sprawozdania. W tym celu wybieramy operację Pokaż w formularzu i potwierdzamy ikoną DZIALAJ. Otwiera się wówczas okno przeglądarki, zawierające identyfikatory komórek formularza. W górnej części okna znajduje się wybrana przez nas reguła, wskazanie jej za pomocą myszy podświetli w formularzu odnoszące się do niej komórki.

 

j_formularz

 

W celu sprawdzenia poprawności sprawozdań na zgodność z regułami w oknie "Lista formularzy" zaznaczamy radiobutton wybrany formularz, przy pomocy przycisku combo wybieramy z listy operacji Zastosuj reguły formularza i wybieramy ikonę DZIALAJ. Otworzy się okno "Parametry walidacji reguł".

p

 

Uwaga! Sprawdzenie poprawności sprawozdań na zgodność z regułami można wykonać dla formularzy już opublikowanych.

 

W oknie "Parametry walidacji reguł" ustawiamy:

okres wykonania sprawozdania,
opcję uwzględniania tylko błędnych reguł,
zakres wczytanych sprawozdań,
opcję walidowania wersji sprawozdań.

parametry_wykonania_regul

 

Uwaga! Reguły ministerstwa zawsze są sprawdzane.

 

Po wprowadzeniu parametrów walidacji reguł wybieramy ikonę Akceptuj. Uruchomione zostanie okno z wynikiem sprawdzenia reguł:

wynik_sprawdzania

 

Wskazanie na status poprawności sprawozdania (jest on w formie linku) otwiera okno z podglądem listy reguł zastosowanych w sprawozdaniu:

podglad_reguly

 

Wskazanie na nazwę wykonanej reguły (jest ona w formie linku) otwiera okno z podglądem treści reguły:

tresc_reguly

 

Wskazanie na liście wyników sprawdzenia reguł na nazwę jednostki nadawcy (jest ona w formie linku) otwiera okno z podglądem sprawozdania:

nazwa

 

W górnej części okna wyświetlana jest lista niespełnionych reguł. Po wybraniu takiej reguły system kolorem pomarańczowym oznacza na sprawozdaniu te komórki, których reguła dotyczy.

 

System umożliwia skopiowanie reguł z poprzedniego okresu lub z poprzedniej wersji formularza. W oknie "Lista formularzy" zaznaczamy radiobutton wybrany formularz. Przy pomocy przycisku combo wybieramy z listy operacji Kopiowanie reguł dla formularza, uruchomi się okno "Parametry kopiowania reguł".

par_kop_reg_SS0044

W oknie "Parametry kopiowania reguł" ustawiamy okres, którego będą dotyczyły nowe reguły.

par_kop_reg_2_SS0044

 

W przypadku formularzy mających wersje wyższe niż 1.2 istnieje możliwość wskazania wersji formularza, z której chcemy skopiować reguły.

par_kop_reg_3_SS0044

Jeżeli rozpoczynając pracę z formularzem wybraliśmy okres, to zostanie on podpowiedziany w tym miejscu. Po uzupełnieniu okresu będzie można wskazać reguły, które chcemy skopiować. Następnie dodajemy reguły, które chcemy przekopiować na nowy okres. Za pomocą ikony Kopiuj wszystkie z okresu j_pluspodw powodujemy skopiowanie wszystkich reguł z ze wskazanej wersji formularza i wybranego okresu. Oczywiście jeżeli wcześniej już przenieśliśmy jakieś reguły korzystając z ikony Dodaj j_plus, to użycie ikony j_pluspodw spowoduje przeniesienie tylko pozostałych reguł. Za pomocą ikony Dodaj j_plus otwieramy okno "Lista reguł do kopiowania", gdzie możemy wybrać reguły, które chcemy skopiować.

lista_regul_do_kopiowania

Lista reguł jest posortowana po okresie, którego dotyczy, a następnie po numerze. Na liście reguł do kopiowania mamy dostępną możliwość selekcji - jeżeli ustawimy jakieś parametry selekcji, to po wyjściu z okna i ponownym wejściu na listę reguł do kopiowania selekcja nadal pozostanie ustawiona. Za pomocą dostępnej selekcji możemy listę ograniczyć do reguł dotyczących wybranego okresu. W uruchomionym oknie zaznaczamy regułę (możemy zaznaczyć jednocześnie kilka reguł), którą chcemy przekopiować na nowy okres i akceptujemy wybór. Na poziomie wojewódzkim lista reguł do kopiowania zawiera dodatkową kolumnę z informacją czy reguła musi przejść poprawnie sprawdzanie na poziomie gminy czy też nie musi być spełniona.

 

Informacja ta oraz informacja o tym, czy reguła ma być sprawdzana na poziomie gminy są przenoszone podczas kopiowania reguły.

 

Uwaga! Kopiowanie reguł odbywa się tylko dla formularzy niezarchiwizowanych.

 

Podczas kopiowania reguł z innej wersji formularza sprawdzane jest czy komórki występują w wersji docelowej. Jeżeli zachodzi taka sytuacja, wyświetlane jest ostrzeżenie.

par_kop_reg_4_SS0044

 

Reguły formularza można usunąć. Na liście reguł wybranego formularza zaznaczamy regułę, wykonanie której chcemy usunąć, przy pomocy przycisku combo wybieramy z listy operacji Usuń reguły i naciskamy DZIALAJ. Otworzy się okno "Usuwanie reguł".

wybor_regul_1

W oknie możemy określić sposób usuwania reguł:

wybrana reguła - usuwa wybraną pojedynczą regułę;
wszystkie reguły formularza - usuwa wszystkie reguły formularza;
wszystkie reguły o numerach z zakresu od, za okres od - określamy zakres numerów i okres reguł, które chcemy usunąć;
wszystkie reguły dla okresu od, do - usuwa reguły dla wybranego okresu;
wybór reguł z listy - usuwa wybrane reguły, za pomocą przycisku dodaj dodajemy na listę regułę do usunięcia natomiast za pomocą przycisku usun usuwamy regułę z listy.

wybor_regul_2

Wybór reguł do usunięcia zatwierdzamy ikoną Akceptuj.

 

Uwaga: W oknie typu lista możemy skorzystać z selekcji oraz sortowania, które umożliwi nam szybkie wyszukanie interesujących danych. Możemy również wydrukować raport z tej listy. Szczegółowy opis zawarty jest w rozdziałach Zastosowanie selekcji na listach oraz Wydruki.