Definiowanie reguł |
Top Previous Next |
Aby dla utworzonego okresu móc przeprowadzić kontrolę zgodności danych, należy dla tego okresu zdefiniować i włączyć reguły kontrolujące zgodność sprawozdań i zbiorów centralnych. W tym celu na liście kontrolowanych okresów dla formularza zaznaczamy dany okres i wykonujemy operację Wyświetlenie listy reguł.
W oknie "Lista reguł" w celu dodania nowej reguły wybieramy ikonę Dodaj. Pojawi się okno "Dane reguły", w którym:
W oknie wskazując odpowiednią Grupę i Wartość, określamy jakie dane zbioru centralnego mają zostać wykorzystane w treści reguły. Wybraną grupę danych ze zbioru centralnego, które mają zostać wykorzystane w treści reguły, możemy dodatkowo ograniczyć, dodając odpowiednie ograniczenia. W tym celu w sekcji Ograniczenia przy polu Nazwa, wybieramy przycisk
Podając Krok cyklu odwołujemy się do zbioru centralnego, przesuwając się o zadany okres, który określony jest poprzez cykl zbioru centralnego, np. przy kontroli zgodności za IV kwartał, jeżeli zdefiniowaliśmy krok cyklu "-1", wartość zostanie pobrana ze zbioru centralnego za III kwartał. W sekcji Warunki ograniczenia mamy możliwość zdefiniowania warunku, ograniczającego dane zbioru centralnego, poprzez wyszukanie tych danych, w których wybrany atrybut przyjmuje wartości spełniające zdefiniowany warunek. Aby zdefiniować warunek ograniczenia, wybieramy ikonę Dodaj. Otworzy się okno "Lista atrybutów ZBC", w którym wskazujemy atrybut danych zbioru centralnego, który chcemy uwzględnić w definiowanym warunku ograniczenia. Wybór atrybutu zatwierdzamy ikoną Akceptuj. Wybrany atrybut pojawi się w pierwszym polu, dla niego należy zdefiniować warunek ograniczenia, wybierając odpowiedni operator logiczny z rozwijalnej listy (w kolejnym polu) i w ostatnim polu podając pożądaną wartość atrybutu. Jeżeli wybrany atrybut jest wartością ze słownika centralnego, to za pomocą przycisku Zdefiniowane ograniczenie zatwierdzamy ikoną Akceptuj. Powracamy do okna "Lista ograniczeń ZBC". Wprowadzone parametry zatwierdzamy ikoną Akceptuj. W treści reguły zostanie wprowadzona odpowiednia formuła wyrażenia.
Uwaga! Operacje logiczne oraz liczby można wprowadzać za pomocą zwykłej klawiatury.
Po zdefiniowaniu reguły wybieramy ikonę Akceptuj. Zdefiniowaną regułę możemy usunąć, wybierając przycisk Usuń, modyfikować, wybierając przycisk Edycja, przeglądać, wybierając przycisk Przeglądanie. Zdefiniowane reguły możemy zaprezentować w formularzu sprawozdania. W tym celu na liście reguł lub na liście kontrolowanych okresów i wykonujemy operację Prezentacja reguł w formularzu. Otworzy się okno przeglądarki, zawierające identyfikatory komórek formularza. W górnej części okna znajdują się zdefiniowane reguły, wskazanie danej reguły za pomocą myszy podświetli w formularzu odnoszące się do niej komórki. Użytkownik ma możliwość włączania lub wyłączania reguł. Włączenie reguły powoduje, że podczas kontroli zgodności sprawozdań, zbiorów centralnych jest ona brana pod uwagę, w przeciwnym przypadku jest pomijana. Aby włączyć/wyłączyć regułę, w oknie "Lista reguł" zaznaczamy Uwaga! Reguły walidujące zgodność danych możemy w dowolnym momencie dodawać, modyfikować, usuwać, włączać/wyłączać, nawet jeżeli zgodność sprawozdań i zbiorów centralnych w danym okresie została już sprawdzona lub jest w trakcie sprawdzania. Modyfikacja reguł dla sprawdzonego okresu spowoduje konieczność ponownego sprawdzenia. Modyfikacja reguł w trakcie sprawdzania zgodności sprawozdań i zbiorów centralnych spowoduje przerwanie tego procesu, oraz konieczność ponownego jego uruchomienia. W obu przypadkach, po dokonaniu zmian w regułach status danego okresu zmieni się na "zmodyfikowano reguły". W takiej sytuacji, aby sprawdzić zgodność danych sprawozdań i zbiorów centralnych, na podstawie zmodyfikowanych reguł, należy ponownie wykonać operację "Kontrola zgodności danych". |