Definiowanie szablonów treści sekcji opisowej

Start  Poprzedni  Dalej

Aby dla sekcji opisowej dodać nowy szablon treści, na zakładce Szablony treści wybieramy ikonę Dodaj. Otworzy się okno "Szablon treści", gdzie podajemy Nazwę szablonu oraz w polu edycyjnym wprowadzamy właściwą treść szablonu.

ocena_12a

Zaznaczenie pola Czy domyślny spowoduje, że sekcja opisowa zostanie automatycznie uzupełniona treścią tego szablonu podczas uzupełniania sprawozdania.

Uwaga! Domyślnym szablonem treści dla bieżącej sekcji opisowej może być tylko jeden szablon.

Uwaga! Dla sekcji zdefiniowanej jako podpowiedź, należy wskazać szablon domyślny.

Treść szablonu możemy odpowiednio formatować, korzystając z dostępnych ikon na pasku narzędzi:

wytnij - umożliwia wycięcie zaznaczonego tekstu, obrazka.

kopiuj - umożliwia kopiowanie zaznaczonej treści sekcji.

wklej_txt - umożliwia wklejenie skopiowanego tekstu jako czystego tekstu.

cofnij - umożliwia cofnięcie wykonanych operacji w edytorze sekcji opisowej.

ponow - umożliwia ponowne wykonanie cofniętych wcześniej operacji.

pogrubienie - umożliwia pogrubienie zaznaczonego tekstu.

pochylenie - umożliwia pochylenie zaznaczonego tekstu.

podkreslenie - umożliwia podkreślenie zaznaczonego tekstu.

przekreslenie - umożliwia przekreślenie zaznaczonego tekstu.

indeks_d - umożliwia wstawienie indeksu dolnego.

indeks_g - umożliwia wstawienie indeksu górnego.

lista numerowana - umożliwia sformatowanie zaznaczonego tekstu jako listy numerowanej.

lista wypunktowana - umożliwia sformatowanie zaznaczonego tekstu jako listy wypunktowanej.

wciecie_z - umożliwia zrobienie wcięcia w zaznaczonym tekście (przesunięcie zaznaczonego tekstu, obrazka w lewo).

wciecie_zw - umożliwia usunięcie wcięcia (przesunięcie zaznaczonego tekstu, obrazka w prawo).

cytat - umożliwia sformatowanie tekstu w formie cytatu (wyśrodkowanie z odpowiednimi odstępami w pionie i w poziomie).

do lewej - umożliwia wyrównanie zaznaczonego tekstu, obrazka do lewej.

do srodka - umożliwia wyrównanie zaznaczonego tekstu, obrazka do środka.

do prawej - umożliwia wyrównanie zaznaczonego tekstu, obrazka do prawej.

justuj - umożliwia wyjustowanie zaznaczonego tekstu.

ocena_32 -  umożliwia wstawienie obrazka.

podzial strony -  umożliwia wstawienie podziału nowej strony.

K - umożliwia wstawienie komórki.

rozmiar czcionki - umożliwia zmianę rozmiaru czcionki dla zaznaczonego fragmentu tekstu.

 

Operacje Wytnij, Kopiuj, Wklej możemy również wykonać, korzystając z menu kontekstowego:

menu kontekstowe

Jeżeli do edytora szablonu treści chcemy wkleić gotowy tekst, wybieramy ikonę wklej_txt lub w menu kontekstowym pozycję Wklej jako czysty tekst lub skrót klawiaturowy Ctrl+V.

Otworzy się okno "Wklej jako czysty tekst", w którym wklejamy skopiowany tekst w polu edycyjnym, używając skrótu klawiaturowego Ctrl+V, i wybieramy przycisk OK. Tekst zostanie wklejony jako czysty tekst, bez formatowania źródłowego.

wklej_okno2

Uwaga! Do pola edycyjnego sekcji opisowej nie ma możliwości wklejenia sformatowanego tekstu.

Jeżeli chcemy w trakcie pisania utworzyć listę numerowaną lub punktowaną, to wybieramy ikonę lista numerowana lub lista wypunktowana. Jeżeli chcemy, aby wprowadzony fragment tekstu był w postaci listy numerowanej lub wypunktowanej, to zaznaczamy ten fragment i wybieramy ikonę lista numerowana lub lista wypunktowana.

Właściwości listy numerowanej lub punktowanej możemy modyfikować, wybierając na obszarze listy w menu kontekstowym pozycję wlasciwosci listy numero lub wlasciwosci listy punkto.

Otworzy się okno "Właściwości list numerowanych" lub "Właściwości list wypunktowanych", w którym możemy określić numer, od którego lista numerowana ma się zaczynać (pole Początek) oraz Typ punktora.

wlasciwosci listy numero_okno

Uwaga! Pole "Początek" jest dostępne tylko dla listy numerowanej.

Dla listy numerowanej możemy wybrać następujące Typy punktora:

typy punktorow nr

Dla listy wypunktowanej możemy wybrać następujące Typy punktora:

typy punktorow pu

Po określeniu właściwości listy wybieramy przycisk OK.

Aby usunąć listę numerowaną/wypunktowaną, należy zaznaczyć fragment tekstu, który jest listą numerowaną/wypunktowaną i wybrać odpowiednią ikonę Lista numerowana lub Lista wypunktowana.

Aby zmienić listę numerowaną na wypunktowaną, należy zaznaczyć fragment tekstu, który jest listą numerowaną, i wybrać ikonę Lista wypunktowana.

Aby zmienić listę wypunktowaną na numerowaną, należy zaznaczyć fragment tekstu, który jest listą wypunktowaną, i wybrać ikonę Lista numerowana.

Treść szablonu może zawierać obrazki. Aby wstawić obrazek, ustawiamy kursor w miejscu, gdzie chcemy go wstawić i wybieramy ikonę ocena_32. Otworzy się okno "Właściwości obrazka", w którym za pomocą przycisku Przeglądaj wskazujemy na dysku obrazek, który chcemy wstawić do sekcji. Następnie wybieramy przycisk Wczytaj.

Uwaga! Maksymalny rozmiar wczytywanego obrazka nie może przekraczać 100 KB.

Po wczytaniu obrazka w polu Podgląd pojawi się podgląd wskazanego obrazka. Ponadto w polu Podgląd znajduje się przykładowa treść, obrazująca położenie wstawianego obrazka względem wprowadzanego tekstu.

ozps_5

Dodatkowo dla wstawianego obrazka możemy określić:

- jego szerokość, wysokość,

- grubość obramowania,

- odstęp poziomy, pionowy,

- wyrównanie wstawianego obrazka do lewej lub do prawej.

Jeżeli nie mamy zablokowanej proporcji (ikona ozps_6), to po wprowadzeniu szerokości obrazka, wysokość zostanie automatycznie proporcjonalnie zmieniona i odwrotnie.

Jeżeli zablokujemy proporcje (ikona ozps_9), to wówczas należy wprowadzić oddzielnie szerokość i wysokość obrazka.

Za pomocą ikony ozps_8 możemy przywrócić pierwotne rozmiary obrazka.

Uwaga! Po wczytaniu obrazka, którego szerokość jest większa niż 650 pikseli, szerokość ta jest automatycznie zmieniona na 650 pikseli. Wysokość jest proporcjonalnie zmieniona do szerokości.

Aby wstawić wczytany obrazek do edytora szablonu treści, wybieramy przycisk OK.

Właściwości wstawionego obrazka możemy modyfikować, klikając na obrazku i wybierając w menu kontekstowym pozycję wlasciwosci obrazka.

 

Treść szablonu może zawierać komórki, które mogą być uzupełnione przez użytkownika, na etapie wypełniania sprawozdania lub mogą zostać zdefiniowane jako wyliczane lub zasilane. Aby wstawić komórkę, ustawiamy kursor w miejscu, gdzie chcemy ją wstawić i wybieramy ikonę K. Otworzy się okno "Właściwości komórki", w którym określamy format danych komórki, czy wypełnienie komórki w sprawozdaniu jest wymagane, oraz czy komórka będzie dostępna do wypełnienia.

ocena_43

Domyślnie dodawana komórka posiada format liczby całkowitej Td_int, jest wymagana do wypełnienia wymagalne-tak i równocześnie są dostępna do wypełnienia j_etap2_09.

Aby zmienić właściwości komórki, prawym klawiszem myszy klikamy na informację, którą chcemy zmienić.

Dodawana komórka może mieć następujący typy danych:

Td_intInt - liczba całkowita - dana liczbowa (max 9 cyfr) - 999999999.

t d kwKw - kwota - dana liczbowa (max 9 cyfr) - 999999999.

t d kwdKwD - kwota z miejscami dziesiętnymi - dana liczbowa (max 9 cyfry przed przecinkiem i 2 cyfr dziesiętnych) - 999999999,99.

t d tksTks - tekst - ciąg znaków alfanumerycznych (max 255 znaków).

t d lstLst - lista, zawierająca elementy wybranego słownika.

lssLss - lista sumowana, na etapie wypełniania sprawozdania zawiera elementy wybranego słownika, w sprawozdaniu scalonym prezentuje liczbę wybranych elementów słownika w sprawozdaniach składowych.

t d sloSlo - słownik, wskazany jako zakres wartości możliwych do wybrania w komórce sprawozdania.

komorka_zaznaczenieZaz - zaznaczenie (zaznaczenie - Tak, odznaczenie - Nie).

data Dat - data.

W przypadku zmiany typu danych pojawi się lista formatów, z których wybieramy jeden:

spr_j_etap3_wybor

Po wybraniu typu danych lista, lista sumowana lub słownik otworzy się okno "Lista słowników", zawierające na poszczególnych zakładkach: Słowniki użytkownika, Słowniki dystrybuowane, Słowniki systemowe.

spr_j_etap3_lista

W oknie tym należy wskazać słownik, którego elementy będziemy mogli wykorzystać  w sekcji opisowej podczas wypełniania sprawozdania na podstawie tego formularza.

Na zakładce Słowniki użytkownika mamy możliwość dodawania nowych słowników lub modyfikacji istniejących. Aby dodać nowy słownik użytkownika, wybieramy ikonę Dodaj i w oknie "Dane słownika" wprowadzamy Nazwę słownika i jego Opis oraz daty obowiązywania.

Uwaga! Wprowadzone w ramach definicji słownika daty jego obowiązywania będą podpowiadane przez system podczas dodawania elementów słownika. Nie mają one znaczenia merytorycznego. Nie ograniczają dat poszczególnych elementów słownika.

Aby dodać element do słownika, zaznaczamy dany słownik i wybieramy operację Pokaż elementy słownika i następnie w oknie "Lista elementów słownika" ikonę Dodaj. Otworzy się okno "Dane elementu słownika", w którym podajemy Kod, Opis oraz daty obowiązywania elementu.

Uwaga! Po opublikowaniu formularza istnieje możliwość aktualizacji zawartości słowników użytkownika, użytych w ramach publikacji formularza, jako zakres wartości dostępnych w komórkach sekcji typu "lista", "słownik". Szczegółowy opis znajduje się w rozdziale "Aktualizacja zawartości słowników".

Na zakładkach Słowniki dystrybuowane, Słowniki systemowe możemy jedynie przeglądać dane słowników oraz ich elementy.

Po wybraniu danego słownika wybieramy ikonę Akceptuj. W zależności od wybranego typu danych dla komórki pojawi się oznaczenie t d slo, lss lub t d lst . Po najechaniu na komórkę typu słownik, lista lub lista sumowana pojawi się nazwa słownika, jaki podpięty jest pod daną komórkę.

Dodatkowo dla tego typu danych, jeżeli został wybrany słownik użytkownika, pojawi się przycisk Zgłaszanie uzupełnień do słownika. Za pomocą którego możemy określić, czy osoba wypełniająca sprawozdanie będzie miała możliwość zgłoszenia braku elementu w słowniku. Przycisk przyjmuje dwie wartości: uzupelnienia_T – oznacza, że osoba uzupełniająca sprawozdanie będzie mogła zgłosić potrzebę wprowadzenia nowego elementu słownika, uzupelnienia_N – osoba uzupełniająca sprawozdanie nie będzie mogła zgłosić potrzeby wprowadzenia nowego elementu słownika. Domyślną wartością dla przycisku jest ustawienie na "Nie".

Jeżeli dla wybranego słownika ustawimy wartość uzupelnienia_T, to osoba uzupełniająca sprawozdanie będzie mogła zgłosić brak elementu w słowniku. Po zgłoszeniu braku elementu przez osobę uzupełniającą sprawozdanie do osoby publikującej formularz zostanie wysłany komunikat z informacją o potrzebie wprowadzenia nowego elementu. Zgłoszone uzupełnienie słownika można rozpatrzyć z poziomu listy publikacji formularza, przy użyciu operacji Aktualizacja zawartości słowników. Szczegółowy opis tej funkcjonalności znajduje się w rozdziale "Aktualizacja zawartości słowników".

Wybranie dla danej komórki typu danych lista sumowana - lss oznacza, że podczas wypełniania sprawozdania użytkownik będzie mógł wskazać z listy elementy wybranego słownika (tak samo jak w przypadku komórki typu lista - t d lst). W scalonym sprawozdaniu komórka o tym typie prezentuje liczbę wybranych elementów słownika w sprawozdaniach składowych, w postaci: ilość wystąpień danego elementu słownika - opis elementu słownika.

lista sumowana_przyklad

Uwaga! Komórkę o typie danych "lista sumowana" możemy zdefiniować jako komórkę wyliczaną.

Wybranie dla danej komórki typu danych zaznaczenie - komorka_zaznaczenie oznacza, że podczas wypełniania sprawozdania użytkownik, będzie mógł zaznaczyć lub odznaczyć daną komórkę. Zmiana zaznaczenia komórki, będzie zmieniać wartość bieżącej komórki: odznaczona - 0, zaznaczona  - 1. W podglądzie sprawozdania komórka "zaznaczenie" będzie prezentowana jako słowo ‘TAK’ lub ‘NIE’ odpowiednio dla wartości ‘1’ lub ‘0’, w przypadku gdy dana jednostka wypełnia daną komórkę. W przypadku, gdy jednostka użytkownika znajduje się w ścieżce sprawozdawczej, ale nie wypełnia danej komórki pojawi się wartość w postaci: liczba zaznaczonych komórek/liczba wszystkich jednostek, które są scalone w sprawozdaniu i wypełniały daną komórkę, np. 10/24.

Wartość komórki "zaznaczenie" podczas scalania sprawozdań jest zliczana ze wszystkich jednostek, które przekazały sprawozdanie i w scalonym sprawozdaniu zostanie zapisana w postaci: zliczona wartość (liczba zaznaczonych pozycji w sprawozdaniach składowych)/liczba wszystkich jednostek, które przekazały sprawozdanie (np. 10/25).

W przypadku zmiany pozostałych danych, ustawienie zostanie zmienione bezpośrednio po użyciu prawego klawisza myszy.

Jeżeli chcemy, aby dodawana komórka nie była dostępna do wypełnienia, to po kliknięciu prawym klawiszem myszy na j_etap2_09 pojawi się okno "Komórka wypełniana", w którym odznaczamy opcję Wypełniana i akceptujemy wprowadzoną zmianę.

ocena_44

Jeżeli chcemy zmienić tylko wypełnialność komórki dla poszczególnych typów jednostek, to w oknie "Komórka wypełniana" możemy wskazać, które typy jednostek w ramach procesu sprawozdawczego (ścieżki sprawozdawczej) będą uzupełniać bieżącą komórkę sprawozdania. W tym celu w polu TYPY JEDNOSTEK DLA KOMÓRKI zaznaczamy bądź odznaczamy odpowiednie typy jednostek. Bieżąca komórka nie będzie dostępna dla typów jednostek, które odznaczymy. Odznaczenie danego typu jednostek powoduje odznaczenie podległych jemu jednostek. Bieżąca komórka uzupełniana będzie przez ostatnie zaznaczone w drzewku typy jednostek. Uzupełnianie komórki przez dany typ jednostek oznacza, że wszystkie jednostki danego typu uczestniczyć będą w procesie sprawozdawczym. We wszystkich zaznaczonych typach jednostek, które nie są ostatnim elementem w drzewku, dane powstaną w wyniku scalenia.

Aby wstawić komórkę do treści sekcji, wybieramy przycisk OK.

Właściwości wstawionej komórki możemy modyfikować, klikając na komórce i wybierając w menu kontekstowym pozycję wlasciwosci komorki.

Dodaną do edytora szablonu treści komórkę możemy zdefiniować jako wyliczaną lub zasilaną. Czynności tych dokonujemy w V etapie - Definiowanie powiązań komórek. Szczegółowy opis znajduje się w rozdziale Modyfikacja formularza.

Uwaga! Komórki, której typ danych jest różny od liczbowego/numerycznego nie możemy zdefiniować jako wyliczanej lub zasilanej.

Uwaga! Komórkę o typie danych "lista sumowana" możemy zdefiniować jako komórkę wyliczaną.

Uwaga! Komórki dodane w szablonach treści sekcji opisowej:

- mogą być użyte w wyrażeniach innych komórek, np. wyrażeniu komórki wyliczanej, zasilanej.

- nie mogą być użyte w treści reguły.

Po zdefiniowaniu szablonu treści zatwierdzamy go, wybierając przycisk Akceptuj. Dodany szablon możemy dowolnie modyfikować, usunąć. Analogicznie dodajemy kolejne szablony treści.

Na liście szablonów w kolumnie Treść wyświetlane jest tylko pierwsze 50 znaków treści szablonu. Szablon domyślny w kolumnie Czy domyślny posiada wartość T.

 

Jeżeli dla sekcji opisowej zostały zdefiniowane szablony treści, to w V etapie - Definiowanie powiązań komórek nazwy tych szablonów zostaną wyświetlone jako zawartość sekcji, jeden pod drugim.

ocena_47

Przed każdą nazwą szablonu pojawi się prefiks o treści: "Szablon:" lub "Szablon domyślny:". Kliknięcie w nazwę szablonu spowoduje otwarcie treści tego szablonu (efekt otwierania taki sam jak dla rozdziałów). Jeżeli treść szablonu zawiera komórki, to są one wyświetlane w taki sam sposób jak komórki tabeli. Na tym etapie będziemy mieli możliwość zdefiniowania tych komórek jako wyliczane lub zasilane.

Podczas wypełniania sprawozdania przez jednostkę, która jest uwzględniona w ścieżce sprawozdawczej sekcji, sekcja zostanie oznaczona:

ozps_4

W przypadku, gdy dla sekcji ustawiono domyślny szablon treści, to zostanie on automatycznie wprowadzony jako zawartość tej sekcji.

Jeżeli domyślny szablon nie został ustawiony, to za pomocą ikony ocena_45, znajdującej się obok sekcji opisowej, możemy wskazać szablon treści, który ma być wstawiony jako zawartość sekcji opisowej. Po wybraniu tej ikony pojawi się lista zdefiniowanych dla sekcji opisowej szablonów treści.

ocena_46

Obok nazwy każdego z szablonów pojawi się ikona j_lupka, po jej wybraniu treść danego szablonu pojawi się w nowym oknie. Wybranie szablonu spowoduje wstawienie treści tego szablonu do pola edycyjnego sekcji opisowej.

Podczas scalania sprawozdań sekcje i komórki w nich zawarte nie będą scalane.

Gdy sekcja jest niedostępna dla danego typu jednostki, to podczas wypełniania sprawozdania nie będzie wyświetlana.