Definiowanie szablonów treści sekcji opisowej |
Start Poprzedni Dalej |
Aby dla sekcji opisowej dodać nowy szablon treści, na zakładce Szablony treści wybieramy ikonę Dodaj. Otworzy się okno "Szablon treści", gdzie podajemy Nazwę szablonu oraz w polu edycyjnym wprowadzamy właściwą treść szablonu. Zaznaczenie pola Czy domyślny spowoduje, że sekcja opisowa zostanie automatycznie uzupełniona treścią tego szablonu podczas uzupełniania sprawozdania. Uwaga! Domyślnym szablonem treści dla bieżącej sekcji opisowej może być tylko jeden szablon. Uwaga! Dla sekcji zdefiniowanej jako podpowiedź, należy wskazać szablon domyślny. Treść szablonu możemy odpowiednio formatować, korzystając z dostępnych ikon na pasku narzędzi:
Operacje Wytnij, Kopiuj, Wklej możemy również wykonać, korzystając z menu kontekstowego: Jeżeli do edytora szablonu treści chcemy wkleić gotowy tekst, wybieramy ikonę
Uwaga! Do pola edycyjnego sekcji opisowej nie ma możliwości wklejenia sformatowanego tekstu. Jeżeli chcemy w trakcie pisania utworzyć listę numerowaną lub punktowaną, to wybieramy ikonę Właściwości listy numerowanej lub punktowanej możemy modyfikować, wybierając na obszarze listy w menu kontekstowym pozycję Otworzy się okno "Właściwości list numerowanych" lub "Właściwości list wypunktowanych", w którym możemy określić numer, od którego lista numerowana ma się zaczynać (pole Początek) oraz Typ punktora. Uwaga! Pole "Początek" jest dostępne tylko dla listy numerowanej. Dla listy numerowanej możemy wybrać następujące Typy punktora: Dla listy wypunktowanej możemy wybrać następujące Typy punktora: Po określeniu właściwości listy wybieramy przycisk OK. Aby usunąć listę numerowaną/wypunktowaną, należy zaznaczyć fragment tekstu, który jest listą numerowaną/wypunktowaną i wybrać odpowiednią ikonę Lista numerowana lub Lista wypunktowana. Aby zmienić listę numerowaną na wypunktowaną, należy zaznaczyć fragment tekstu, który jest listą numerowaną, i wybrać ikonę Lista wypunktowana. Aby zmienić listę wypunktowaną na numerowaną, należy zaznaczyć fragment tekstu, który jest listą wypunktowaną, i wybrać ikonę Lista numerowana.
Dodatkowo dla wstawianego obrazka możemy określić: - jego szerokość, wysokość, - grubość obramowania, - odstęp poziomy, pionowy, - wyrównanie wstawianego obrazka do lewej lub do prawej. Jeżeli nie mamy zablokowanej proporcji (ikona Jeżeli zablokujemy proporcje (ikona Za pomocą ikony Uwaga! Po wczytaniu obrazka, którego szerokość jest większa niż 650 pikseli, szerokość ta jest automatycznie zmieniona na 650 pikseli. Wysokość jest proporcjonalnie zmieniona do szerokości. Aby wstawić wczytany obrazek do edytora szablonu treści, wybieramy przycisk OK. Właściwości wstawionego obrazka możemy modyfikować, klikając na obrazku i wybierając w menu kontekstowym pozycję
Domyślnie dodawana komórka posiada format liczby całkowitej Aby zmienić właściwości komórki, prawym klawiszem myszy klikamy na informację, którą chcemy zmienić. Dodawana komórka może mieć następujący typy danych:
W przypadku zmiany typu danych pojawi się lista formatów, z których wybieramy jeden: Po wybraniu typu danych lista, lista sumowana lub słownik otworzy się okno "Lista słowników", zawierające na poszczególnych zakładkach: Słowniki użytkownika, Słowniki dystrybuowane, Słowniki systemowe. W oknie tym należy wskazać słownik, którego elementy będziemy mogli wykorzystać w sekcji opisowej podczas wypełniania sprawozdania na podstawie tego formularza. Na zakładce Słowniki użytkownika mamy możliwość dodawania nowych słowników lub modyfikacji istniejących. Aby dodać nowy słownik użytkownika, wybieramy ikonę Dodaj i w oknie "Dane słownika" wprowadzamy Nazwę słownika i jego Opis oraz daty obowiązywania. Uwaga! Wprowadzone w ramach definicji słownika daty jego obowiązywania będą podpowiadane przez system podczas dodawania elementów słownika. Nie mają one znaczenia merytorycznego. Nie ograniczają dat poszczególnych elementów słownika. Aby dodać element do słownika, zaznaczamy dany słownik i wybieramy operację Pokaż elementy słownika i następnie w oknie "Lista elementów słownika" ikonę Dodaj. Otworzy się okno "Dane elementu słownika", w którym podajemy Kod, Opis oraz daty obowiązywania elementu. Uwaga! Po opublikowaniu formularza istnieje możliwość aktualizacji zawartości słowników użytkownika, użytych w ramach publikacji formularza, jako zakres wartości dostępnych w komórkach sekcji typu "lista", "słownik". Szczegółowy opis znajduje się w rozdziale "Aktualizacja zawartości słowników". Na zakładkach Słowniki dystrybuowane, Słowniki systemowe możemy jedynie przeglądać dane słowników oraz ich elementy. Po wybraniu danego słownika wybieramy ikonę Akceptuj. W zależności od wybranego typu danych dla komórki pojawi się oznaczenie Dodatkowo dla tego typu danych, jeżeli został wybrany słownik użytkownika, pojawi się przycisk Zgłaszanie uzupełnień do słownika. Za pomocą którego możemy określić, czy osoba wypełniająca sprawozdanie będzie miała możliwość zgłoszenia braku elementu w słowniku. Przycisk przyjmuje dwie wartości: Jeżeli dla wybranego słownika ustawimy wartość Wybranie dla danej komórki typu danych lista sumowana - Uwaga! Komórkę o typie danych "lista sumowana" możemy zdefiniować jako komórkę wyliczaną. Wybranie dla danej komórki typu danych zaznaczenie - Wartość komórki "zaznaczenie" podczas scalania sprawozdań jest zliczana ze wszystkich jednostek, które przekazały sprawozdanie i w scalonym sprawozdaniu zostanie zapisana w postaci: zliczona wartość (liczba zaznaczonych pozycji w sprawozdaniach składowych)/liczba wszystkich jednostek, które przekazały sprawozdanie (np. 10/25). W przypadku zmiany pozostałych danych, ustawienie zostanie zmienione bezpośrednio po użyciu prawego klawisza myszy. Jeżeli chcemy, aby dodawana komórka nie była dostępna do wypełnienia, to po kliknięciu prawym klawiszem myszy na Jeżeli chcemy zmienić tylko wypełnialność komórki dla poszczególnych typów jednostek, to w oknie "Komórka wypełniana" możemy wskazać, które typy jednostek w ramach procesu sprawozdawczego (ścieżki sprawozdawczej) będą uzupełniać bieżącą komórkę sprawozdania. W tym celu w polu TYPY JEDNOSTEK DLA KOMÓRKI zaznaczamy bądź odznaczamy odpowiednie typy jednostek. Bieżąca komórka nie będzie dostępna dla typów jednostek, które odznaczymy. Odznaczenie danego typu jednostek powoduje odznaczenie podległych jemu jednostek. Bieżąca komórka uzupełniana będzie przez ostatnie zaznaczone w drzewku typy jednostek. Uzupełnianie komórki przez dany typ jednostek oznacza, że wszystkie jednostki danego typu uczestniczyć będą w procesie sprawozdawczym. We wszystkich zaznaczonych typach jednostek, które nie są ostatnim elementem w drzewku, dane powstaną w wyniku scalenia. Aby wstawić komórkę do treści sekcji, wybieramy przycisk OK. Właściwości wstawionej komórki możemy modyfikować, klikając na komórce i wybierając w menu kontekstowym pozycję Dodaną do edytora szablonu treści komórkę możemy zdefiniować jako wyliczaną lub zasilaną. Czynności tych dokonujemy w V etapie - Definiowanie powiązań komórek. Szczegółowy opis znajduje się w rozdziale Modyfikacja formularza. Uwaga! Komórki, której typ danych jest różny od liczbowego/numerycznego nie możemy zdefiniować jako wyliczanej lub zasilanej. Uwaga! Komórkę o typie danych "lista sumowana" możemy zdefiniować jako komórkę wyliczaną. Uwaga! Komórki dodane w szablonach treści sekcji opisowej: - mogą być użyte w wyrażeniach innych komórek, np. wyrażeniu komórki wyliczanej, zasilanej. - nie mogą być użyte w treści reguły. Po zdefiniowaniu szablonu treści zatwierdzamy go, wybierając przycisk Akceptuj. Dodany szablon możemy dowolnie modyfikować, usunąć. Analogicznie dodajemy kolejne szablony treści. Na liście szablonów w kolumnie Treść wyświetlane jest tylko pierwsze 50 znaków treści szablonu. Szablon domyślny w kolumnie Czy domyślny posiada wartość T.
Jeżeli dla sekcji opisowej zostały zdefiniowane szablony treści, to w V etapie - Definiowanie powiązań komórek nazwy tych szablonów zostaną wyświetlone jako zawartość sekcji, jeden pod drugim. Przed każdą nazwą szablonu pojawi się prefiks o treści: "Szablon:" lub "Szablon domyślny:". Kliknięcie w nazwę szablonu spowoduje otwarcie treści tego szablonu (efekt otwierania taki sam jak dla rozdziałów). Jeżeli treść szablonu zawiera komórki, to są one wyświetlane w taki sam sposób jak komórki tabeli. Na tym etapie będziemy mieli możliwość zdefiniowania tych komórek jako wyliczane lub zasilane. Podczas wypełniania sprawozdania przez jednostkę, która jest uwzględniona w ścieżce sprawozdawczej sekcji, sekcja zostanie oznaczona: W przypadku, gdy dla sekcji ustawiono domyślny szablon treści, to zostanie on automatycznie wprowadzony jako zawartość tej sekcji. Jeżeli domyślny szablon nie został ustawiony, to za pomocą ikony Obok nazwy każdego z szablonów pojawi się ikona Podczas scalania sprawozdań sekcje i komórki w nich zawarte nie będą scalane. Gdy sekcja jest niedostępna dla danego typu jednostki, to podczas wypełniania sprawozdania nie będzie wyświetlana. |