Reguły formularza - ministerstwo |
Start Poprzedni Dalej |
W tym menu mamy możliwość dodawania oraz kopiowania, modyfikowania i przeglądania reguł sprawozdań obsługiwanych przez aplikację. Reguły są wykorzystywane następnie do sprawdzania poprawności komórek sprawozdań. Aby wyświetlić listę istniejących reguł dla wybranego formularza w celu np. jej uzupełnienia lub zmodyfikowania, wskazujemy formularz i przy pomocy przycisku Lista reguł jest posortowana po okresie, którego dotyczy, a następnie po numerze. Jeżeli podczas logowania do aplikacji wybraliśmy okres sprawozdawczy, to lista jest ograniczona do reguł dotyczących tego okresu. W uruchomionym oknie "Lista reguł" mamy możliwość:
W uruchomionym oknie "Dane reguły" możemy zdefiniować regułę. W tym celu: - podajemy nazwę reguły, - określamy w jakiego typu jednostkach ma ona obowiązywać, można zaznaczyć kilka typów jednostek - zaznaczamy rodzaj walidacji: Twarda, Warunkowa lub Miękka (reguła twarda oznacza, że użytkownik przekazać sprawozdanie, jedynie wówczas gdy reguła zostanie poprawnie zweryfikowana, reguła warunkowa oznacza, że w przypadku niespełnienia będzie można przekazać sprawozdanie pod warunkiem wpisania w odpowiednie miejsce uzasadnienia niezgodności, która wystąpiła), - przyciskiem Ustaw okres, określamy okres reguły, - podajemy treść reguły: * przycisk Wstaw komórkę służy do wstawiania komórek z aktualnego formularza. Jego użycie otwiera okno sprawozdania z możliwością dodania jego komórek do treści reguły (w komórce jest przycisk do wstawiania jej do treści reguły).
* przycisk Wstaw inną komórkę służy do wstawiania komórek z formularza za dowolnie wybrany okres, jeżeli użytkownik w regule wskaże komórkę z innego sprawozdania. Wówczas przy sprawdzaniu poprawności tej reguły, będą brane komórki sprawozdania z zadanego okresu, o ile sprawozdanie, z którego ma być komórka inna będzie zatwierdzone. Jeżeli nie będzie zatwierdzonego sprawozdania za wskazany okres, to przy walidacji status reguły będzie brak danych. Komórka wskazana jako inna będzie brana z sprawozdania będącego ostatnią wersją za dany okres.
Po wybraniu przycisku Wstaw inną komórkę zostaje otwarte nowe okno, umożliwiające wybranie formularza.
Za pomocą ikony
Wybieramy Akceptuj.
Wybieramy Ustaw okres.
Ustawiamy okres, z którego ma pochodzić formularz i akceptujemy przyciskiem OK.
Następnie poprzez wybranie Akceptuj zatwierdzamy wybór formularza, do którego mamy się odnieść. Zostaje otwarte okno z wybranym przez nas formularzem umożliwiające wskazanie konkretnych komórek odniesienia.
Uwaga! Nie można wstawić komórki, która nie jest dostępna do uzupełnienia dla wskazanych typów jednostek.
* Przycisk Wstaw funkcję służy do wstawiania funkcji zaokrąglającej wartość wyrażenia. Istnieje możliwość ustawienia zaokrąglenia: "ZAOKR.GORA" - liczba zostanie zaokrąglona w górę (w kierunku od zera), "ZAOKR.DOL" - liczba zostanie zaokrąglona w dół (w kierunku do zera) oraz "ZAOKR" - liczba zostanie zaokrąglona do określonej liczby cyfr. Po wybraniu funkcji wpisujemy wyrażenie, które ma być zaokrąglane, a następnie określamy dokładność liczby po przecinku.
* Przycisk Wyczyść służy do usuwania treści wprowadzonej reguły. * Przycisk Kasuj służy do usuwania ostatnio wprowadzonego znaku. * Przyciski * Przycisk Cofnij służy do cofania ostatniej czynności. * Przycisk Ponów służy do przywrócenia zmiany dokonanej przyciskiem Cofnij. * Przyciski AND, OR, NOT, MOD służą do wprowadzania operacji logicznych.
Uwaga! Operacje logiczne oraz liczby można wprowadzać za pomocą zwykłej klawiatury.
* Przycisk Sprawdź składnię służy do weryfikacji poprawności treści reguły. Jeżeli wprowadzona reguła jest poprawna użytkownik zobaczy komunikat:
- po zdefiniowaniu reguły wybieramy ikonę Akceptuj.
Uwaga! Nie można usunąć reguły, która została już wykorzystana w sprawozdaniu.
Użytkownik ma możliwość włączania lub wyłączania reguł. Włączenie reguły powoduje, że podczas sprawdzania reguł jest ona brana pod uwagę, w przeciwnym przypadku jest pomijana. Aby włączyć/wyłączyć regułę, w oknie "Lista reguł" zaznaczamy Przy pomocy przycisku
Z listy reguł możemy przeglądać reguły w formularzu sprawozdania. W tym celu wybieramy operację Pokaż w formularzu i potwierdzamy ikoną
W celu sprawdzenia poprawności sprawozdań na zgodność z regułami w oknie "Lista formularzy" zaznaczamy
Uwaga! Sprawdzenie poprawności sprawozdań na zgodność z regułami można wykonać dla formularzy już opublikowanych.
W uruchomionym oknie "Parametry walidacji reguł" ustawiamy:
Uwaga! Opublikowane reguły ministerstwa zawsze są sprawdzane.
Po zaakceptowaniu wprowadzonych danych uruchomione zostanie okno z wynikiem sprawdzenia reguł.
Wskazanie na status sprawozdania (jest ono w formie linku) otwiera okno podglądem listy reguł zastosowanych w sprawozdaniu:
Wskazanie na nazwę niepoprawnie wykonanej reguły (jest ona w formie linku) otwiera okno z podglądem treści reguły:
Wskazanie na liście wyników sprawdzenia reguł nazwy nadawcy (jest ona w formie linku) otwiera okno z podglądem sprawozdania:
W górnej części okna wyświetlana jest lista niespełnionych reguł. Po wybraniu takiej reguły system kolorem oznacza na sprawozdaniu te komórki, których reguła dotyczy.
System umożliwia skopiowanie reguł z poprzedniego okresu lub z poprzedniej wersji formularza. W tym celu w oknie "Lista formularzy" zaznaczamy W oknie "Parametry kopiowania reguł" ustawiamy okres, którego będą dotyczyły nowe reguły.
W przypadku formularzy mających wersje wyższe niż 1.2 istnieje możliwość wskazania wersji formularza, z której chcemy skopiować reguły. Ponadto dla formularzy MK1/Mk2, MPiPS-03-P i MPIPS-03-R istnieje możliwość kopiowania reguł pomiędzy tymi formularzami. W przypadku kopiowania reguł dla jednego z ww. formularzy, po dokonaniu wyboru okresu dla nowych reguł, pojawia się sekcja z możliwością wyboru, z którego formularza i której wersji tego formularza mają być selekcjonowane reguły, spośród ww. Jeżeli rozpoczynając pracę z formularzem wybraliśmy okres, to zostanie on podpowiedziany w tym miejscu. Po uzupełnieniu okresu będzie można wskazać reguły, które chcemy skopiować. Następnie dodajemy reguły, które chcemy przekopiować na nowy okres. Za pomocą ikony Kopiuj wszystkie z okresu Lista reguł jest posortowana po okresie, którego dotyczy, a następnie po numerze. Na liście reguł do kopiowania mamy dostępną możliwość selekcji - jeżeli ustawimy jakieś parametry selekcji, to po wyjściu z okna i ponownym wejściu na listę reguł do kopiowania selekcja nadal pozostanie ustawiona. Za pomocą dostępnej selekcji możemy listę ograniczyć do reguł dotyczących wybranego okresu. W uruchomionym oknie zaznaczamy regułę (możemy zaznaczyć jednocześnie kilka reguł), którą chcemy przekopiować na nowy okres i akceptujemy wybór.
Uwaga! Kopiowanie reguł odbywa się tylko dla formularzy niezarchiwizowanych.
Podczas kopiowania reguł z innej wersji formularza sprawdzane jest czy komórki występują w wersji docelowej. Jeżeli zachodzi taka sytuacja, wyświetlane jest ostrzeżenie.
Reguły formularza można usunąć. Na liście reguł dla wybranego formularza, zaznaczamy regułę, przy pomocy przycisku
Otworzy się okno "Usuwanie reguł". W oknie możemy określić sposób usuwania reguł:
Wybór reguł do usunięcia zatwierdzamy ikoną Akceptuj.
Uwaga! W oknie typu lista możemy skorzystać z selekcji oraz sortowania, które umożliwi nam szybkie wyszukanie interesujących danych. Możemy również wydrukować raport z tej listy. Szczegółowy opis zawarty jest w rozdziałach Zastosowanie selekcji na listach oraz Wydruki.
|