Użytkownicy |
Top Previous Next |
Administrator ma możliwość dodawania, przeglądania lub modyfikacji danych użytkownika z jednostek własnych i podległych, z podobszarów które administruje. Aby przejść na listę użytkowników, wybieramy pozycję Użytkownicy. Otworzy się okno "Lista użytkowników". Lista użytkowników na poziomie administratora jednostki centralnej zawiera użytkowników z wszystkich podobszarów. Kolumna "Nazwa jednostki" informuje o jednostek, do których jest przypisany użytkownik. Jeżeli użytkownik jest przypisany do dwóch jednostek, to w kolumnie tej zostaną wyświetlone nazwy dwóch jednostek. W celu dodania nowego użytkownika wybieramy ikonę Dodaj. Otworzy się okno "Dane użytkownika". W oknie "Dane użytkownika" uzupełniamy pola: Nazwa jednostki - z okna, które pokaże się po wybraniu przycisku Uwaga! Administrator, posiadający dostęp do kilku podobszarów, może przypisać użytkownikowi jednostkę z dowolnego podobszaru dostępnego dla niego oraz może przypisać więcej niż jedną jednostkę z różnych podobszarów. Po wskazaniu pierwszej jednostki, pojawi się kolejne pole "Nazwa jednostki", w którym możemy wskazać kolejną jednostkę, w której pracuje użytkownik, działającą w innym podobszarze niż poprzednio wybrana. Przypisanie kolejnej jednostki użytkownikowi jest możliwe tylko, gdy pierwsza wybrana jednostka nie pokrywa wszystkich dostępnych dla administratora podobszarów. Uwaga! Aby dodać użytkownika firmy, będącej dostawcą aplikacji dziedzinowego, w polu "Nazwa jednostki" należy wskazać odpowiednią jednostkę typu "Dostawca aplikacji dziedzinowej". Dla użytkownika jednostki typu "Dostawca aplikacji dziedzinowej" nie można przypisać kolejnej jednostki. Uwaga! Aby dodać użytkownika Głównego Urzędu Statystycznego, w polu "Nazwa jednostki" należy wskazać jednostkę typu "GUS". Użytkownikowi jednostki typu "GUS" nie można przypisać kolejnej jednostki. Identyfikator - podajemy unikalny identyfikator użytkownika; Imię - imię użytkownika, max długość 80 znaków, nie może zawierać cyfr [0-9]; Nazwisko - nazwisko użytkownika, max długość 80 znaków, nie może zawierać cyfr [0-9]; Hasło - podajemy hasło, którego użytkownik będzie używał przy logowaniu się do systemu. Uwaga! Hasło musi spełniać następujące kryteria: - musi zawierać od 8 do 19 znaków. - posiadać co najmniej jedną cyfrę lub znak specjalny z puli: "!@#$%^&*()-_=+" - nie może zawierać znaków regionalnych. Jeżeli jedno z tych kryteriów nie będzie spełnione, pojawi się odpowiedni komunikat, informujący o tym fakcie. Powtórzenie hasła - jeszcze raz wpisujemy to samo hasło, które podaliśmy w polu powyżej. Dodatkowo podajemy Telefon (max. długość 15 znaków), Adres e-mail, Adres pocztowy. Standardowo nowo dodany użytkownik nie ma żadnej roli ani uprawnień, na których może pracować. Administrator może wprowadzanemu użytkownikowi zdefiniować poszczególne role, uprawnienia. W celu dodania użytkownikowi roli, w której będzie mógł pracować, na zakładce Role wybieramy ikonę Dodaj. Otworzy się okno "Lista ról", ograniczone do ról dostępnych dla użytkownika określonego typu i z wybranej jednostki. Uwaga! Opis wszystkich ról dostępnych w aplikacji CAS znajduje się w rozdziale Role i uprawnienia. Zaznaczamy role, które chcemy przypisać i akceptujemy wprowadzone dane. Przypisane role pojawią się one na zakładce Role. W celu dodania użytkownikowi indywidualnych uprawnień przechodzimy na zakładkę Uprawnienia i wybieramy ikonę Dodaj. Otworzy się okno "Lista modułów". Uwaga! Użytkownikowi można nadać uprawnienia, które nie są przypisane do danej roli, np. jeżeli dwóch użytkowników ma przypisaną tę samą rolę, to jednemu z nich można tę rolę rozszerzyć, za pomocą nadanego uprawnienia. Opis uprawnień, które nie są przypisane do żadnej roli, znajduje się w rozdziale Role i uprawnienia. W oknie "Lista modułów" zaznaczamy Po dodaniu uprawnienia możemy określić jego zakres. W tym celu zaznaczamy
Jeżeli dodajemy Użytkownika podobszaru "Pomoc społeczna", i została przypisana mu przynajmniej jedna rola z aplikacji "Sprawozdania resortowe", to dostępna stanie się zakładka Formularze, na której mamy możliwość określenia, na jakich formularzach może pracować Użytkownik. Domyślnie Użytkownik ma przypisane wszystkie formularze. Aby usunąć jakiś z listy, zaznaczamy go i wybieramy ikonę Usuń. Po dodaniu Użytkownikowi przynajmniej jednej roli w oknie "Dane Użytkownika" pojawi się sekcja Okresy ważności konta, w której możemy zdefiniować okresy ważności konta dla poszczególnych podobszarów, wynikających z dodanych Użytkownikowi ról. Szczegółowy opis definiowania tych okresów znajduje się w rozdziale Okresy ważności konta. Po zakończeniu wprowadzenia danych nowego użytkownika wybieramy ikonę Akceptuj. Wrócimy do okna "Lista użytkowników". W oknie "Lista użytkowników" mamy możliwość przeglądania danych użytkownika. W tym celu, zaznaczamy dowolnego użytkownika i wybieramy ikonę Przeglądanie. Jeśli chcemy dokonać modyfikacji danych użytkownika wybieramy ikonę Edycja. Jeżeli chcemy usunąć użytkownika z listy wybieramy ikonę Usunięcie.
Konto użytkownika, który trzykrotnie poda błędne hasło podczas logowania, zostanie zablokowane przez system - w oknie "Lista użytkowników" w kolumnie Czy zablokowany pojawi się odpowiednia informacja. Aby umożliwić pracę takiemu użytkownikowi, należy go wskazać na liście i wybrać operację Odblokuj/Zablokuj użytkownika. Po pomyślnym odblokowaniu należy przekazać użytkownikowi informację, że może pracować (telefonicznie, mailem lub w inny sposób). Za pomocą operacji Odblokuj użytkowników lub Zablokuj użytkowników możemy odblokować/zablokować konta wielu użytkownikom jednocześnie. Po wybraniu jednej z operacji otworzy się okno "Blokada użytkowników", w którym określamy czy chcemy odblokować/zablokować Użytkowników dodanych na listę, czy Użytkowników logujących się po raz ostatni w podanym okresie. Po wybraniu opcji Użytkowników z listy za pomocą ikony Dodaj dodajemy użytkowników, których chcemy odblokować/zablokować. Uwaga! Listę wszystkich użytkowników możemy posortować po dacie ostatniego logowania. Po wybraniu opcji Użytkowników logujących się po raz ostatni w okresie wprowadzamy odpowiednie daty w polach od, do. W przypadku blokowania kilku lub jednego użytkownika należy podać Przyczynę blokady. Wprowadzone dane zatwierdzamy ikoną Akceptuj. Wskazani użytkownicy zostaną odblokowani/zablokowani. Jeżeli chcemy wymusić na Użytkowniku zmianę hasła przy kolejnym logowaniu, należy wykonać dla niego operację Wymuś zmianę hasła. Po wykonaniu tej operacji w kolumnie Czy wymagana zmiana hasła pojawi się wartość "Tak", będzie to oznaczało, że podczas kolejnego logowania do aplikacji CAS wskazany Użytkownik zostanie poproszony o zmianę hasła. W oknie "Lista użytkowników" mamy możliwość przeglądania historii zmian danych użytkownika. Aby zobaczyć historię zmian danych użytkownika, zaznaczamy danego użytkownika na liście i wykonujemy operację Historia zmian. Otworzy się okno "Lista zmian danych użytkownika", w którym możemy przeglądać całą historię zmian. Aby zobaczyć szczegóły danej zmiany, zaznaczamy ją na liście i wybieramy ikonę Przeglądanie. Otworzy się okno "Zmiana danych użytkownika", w którym możemy zobaczyć kto i kiedy dokonał zmiany oraz jakich zmian dokonał. Dane użytkownika, które zostały zmienione, będą podświetlone na czerwono. Jeżeli w trakcie zmian użytkownikowi: - dodano nową rolę/uprawnienie/formularz, to dane te będą podświetlone na zielono. - usunięto rolę/uprawnienie/formularz, to dane te będą podświetlone na czerwono. - dodano rolę z podobszaru, w którym użytkownik nie miał wcześniej ról, czyli Użytkownik po zmianie posiada dostęp do nowego podobszaru, to w sekcji Okresy ważności konta opis tego podobszaru będzie podświetlony na zielono. - usunięto role dla jednego z podobszarów, czyli Użytkownik po zmianie nie posiada dostępu do danego podobszaru, to w sekcji Okresy ważności konta opis tego podobszaru będzie podświetlony na czerwono. - nic nie zmieniono odnośnie ról/uprawnień/formularzy, to dane te będą podświetlone na niebiesko. Uwaga! W oknie typu lista możemy skorzystać z selekcji oraz sortowania, które umożliwi nam szybkie wyszukanie interesujących danych. Możemy również wydrukować raport z tej listy. Szczegółowy opis zawarty jest w rozdziałach Zastosowanie selekcji na listach oraz Wydruki. |